Iranian Agriculture News Agency

تهیه بیش از 8 میلیون هکتار نقشه‌های کاداستر برای اراضی ملی و دولتی در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با همت و تلاش کارشناسان حوزه مدیریت امور اراضی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، بیش از 8 میلیون هکتار تهیه نقشه‌های کاداستر برای اراضی ملی و منابع دولتی استان سمنان به اتمام رسید.

تهیه بیش از 8 میلیون هکتار نقشه‌های کاداستر برای اراضی ملی و دولتی در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، اظهار کرد: طرح جامع کاداستر (حدنگار) تثبیت دقیق و یکپارچه اراضی ملی و دولتی از طریق ایجاد نقشه‌های رقومی زمین مرجع با لایه‌های اطلاعاتی متصل به آن است.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه‌های کاداستر بستر برنامه‌ریزی مدیریت اراضی را فراهم می‌کند، افزود: تا پیش از اجرای طرح کاداستر نقشه‌ها به صورت آنالوگ و بهره‌برداری از آن زمان‌بر بوده ولی با اجرای کاداستر عملیات اجرایی بر روی آن بسیار سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: به این ترتیب اگر عملیات برای پاسخ استعلامی در چرخه قانونی یک‌ماهه انجام می‌گرفت همان عملیات با اجرای طرح جامع حدنگار در زمان پنج دقیقه به انجام می‌رسد.

مرادی حقیقی افزود: آنچه که اهمیت کاداستر را در اراضی ملی و منابع طبیعی کشور دوچندان می‌کند علاوه بر تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های منابع طبیعی موجب حفظ حقوق بیت‌المال شده و از تضییع حقوق مردم جلوگیری خواهد کرد.

وی بیان داشت: از آنجا که حدود 85 درصد اراضی کشور، اراضی ملی است اتمام این طرح از لحاظ استراتژیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: سهم استان از اراضی ملی و دولتی حدود 9 میلیون و 368 هزار هکتار است که اجرای این طرح تا سال 1399 حدود 8 میلیون و 368 هزار هکتار کاداستر انجام و تثبیت شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز 1 میلیون هکتار دیگر باقی‌مانده است، تصریح کرد: با اجرای طرح کاداستر سند مالکیت دولتی برای تمام اراضی ملی استان صادر می‌شود.

جعفر مرادی حقیقی به مزایای اجرای طرح کاداستر اراضی ملی اشاره کرد و گفت: ایجاد پایگاه جامع و یکپارچه اطلاعات مکانی و توصیفی، تثبیت اراضی ملی و دولتی، فراهم نمودن بستر برنامه‌ریزی برای مدیریت یکپارچه‌ی اراضی، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی ازجمله این مزایا است.

وی، صدور اسناد مالکیت و شناسنامه‌دار کردن اراضی، فراهم شدن بستر پایش و جلوگیری از تصرف اراضی ملی، ایجاد بستر طرح آمایش سرزمین، کمک به ایجاد زیرساخت ملی اطلاعات مکانی و کمک به تدوین لوایح قانونی مرتبط با املاک در راستای توسعه‌ی اقتصادی اجتماعی کشور را از دیگر این مزایا برشمرد.

استان سمنان حدود 9 میلیون و 70۰ هزار هکتار وسعت دارد که بخش اعظم آن حدود 9 میلیون و 368 هزار هکتار را اراضی ملی و دولتی تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید