Iranian Agriculture News Agency

آغاز اجرای طرح مبارزه با آفات و بیماری ها در 375 هکتار از تاغزارهای سمنان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان از آغاز اجرای طرح مبارزه با آفات و بیماری ها در 375 هکتار از تاغزارهای حاجی آباد سمنان خبر داد.

آغاز اجرای طرح مبارزه با آفات و بیماری ها در 375 هکتار  از تاغزارهای سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، معصومه منظمی اظهار کرد: 90 درصد از تاغزارهای منطقه حاجی آباد شهرستان سمنان به آفت شپشک سفید تاغ آلوده شده است که پس از بررسی های گیاهپزشکی بهترین شیوه مبارزه و دفع آفت و پیشگیری از شیوع آن  در مناطق دیگر با توجه به گسترش شدید آفت شیوه قطع مکانیکی و مبارزه شیمیایی انتخاب شد.

وی با بیان اینکه کاشت درختان تاغ در قالب پروژه های بیابان زدایی و مقابله با فرسایش و حرکت شن های روان از دهه 40 در سمنان آغاز شده و در مدت 60 سال گذشته هر سال عملیات کاشت نهال تاغ، مراقبت و آبیاری عملیات جوان سازی و ... در قالب اعتبارات ملی و استانی انجام شده است؛ افزود: در حال حاضر سطح تاغزارهای دست کاشت این شهرستان 13 هزار و 510 هکتار است که 6 هزار هکتار آن ه به آفت شپشک مبتلا شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: آلودگی در سه منطقه 125 هکتاری شناسایی شده که مقرر شد بر اساس اعتبارات تخصیص داده شده در سطح 375 هکتار از عرصه های آلوده به آفت شپشک عملیات قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی در سه فاز انجام گیرد.

منظمی افزود: نحوه اجرای عملیات مبارزه با آفت شپشک به این صورت است که بعد از قطع مکانیکی و هرس تاغ ها، سم پاشی با سموم شیمیایی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی و مهم در عملیات بیابان زدایی محسوب می شود افزود: مهار و کنترل گردوغبار و جلوگیری از فرسایش بادی به عنوان یک مبحث مهم در سطح کشور مطرح است و تاغزارها نقش بی بدیلی در این موضوع داشته و از این رو اهمیت حفاظت از تاغزارها یک وظیفه مهم به شمار می رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید