Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خبر داد:

ورود دام‌های اسپانیایی به سرخه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از ورود دام‌های وارداتی از اسپانیا به شهرستان سرخه در استان سمنان خبر داد.

ورود دام‌های اسپانیایی به سرخه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مصطفی شاه‌حسینی اظهار کرد: این گوسفند پرتولید وارداتی از نژاد «اصف» است که از اسپانیا توسط شرکت «ویرا به پرور» وارد استان سمنان شده است.

وی گفت: این شرکت دارای پروانه 2000 رأسی گوسفند داشتی پر تولید است که در مرحله نخست یک هزار و ششصد رأس از گوسفند نژاد «اصف» را وارد کرده و مابقی در آینده نزدیک وارد می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برخی از ویژگی‌های این گوسفند وارداتی گفت: این گوسفند نژاد شیری با میانگین تولید شیر سالانه 600 لیتر و دوقلوزایی 1.6 درصد است که این شرکت از گوسفندهای وارداتی خود می‌تواند سالانه یک هزار و 200 تن شیربا مجموع درصد چربی و پروتئین ۱۲درصد  تولید نماید.

شاه‌حسینی گفت: میانگین شیر تولیدی در گوسفندهای بومی ایران بین 80 تا 100 کیلوگرم شیر بوده و میانگین بره‌گیری نیز 8 است.

وی با بیان اینکه این گوسفند وارداتی نژاد «اصف» نژاد شیری بوده و از تلاقی نژادهای آواسی با ایست فریزین است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: با توجه به پتانسیل این نژاد در میزان شیردهی، می‌تواند منجر به افزایش شیر شده و کمبود شیر و گوشت را تا حدی جبران کند.

شاه‌حسینی با اشاره به برخی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ دام‌های در خطر انقراض و ورود دام‌های وارداتی به کشور گفت: حمایت از دام‌های در معرض خطر انقراض از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده و برای مثال حفظ نژاد دام سنگسری در دستور کار بوده و برای سیستم دامداری عشایری و روستایی این نژاد پیشنهاد می‌شود اما برای واحدهای صنعتی دام ، دام‌های پربازده که تأمین گوشت و شیر دارند را پیشنهاد می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید