Iranian Agriculture News Agency

افزایش سرانه مصرف ماهی در استان سمنان ؛

اقدامات آموزشی نقش مهمی در افزایش سرانه مصرف ماهی داشته است

مدیر امور آبزیان و شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در استان سمنان پایین است؛ گفت: اقدامات آموزشی برای افزایش سرانه مصرف ماهی انجام می‌شود.

اقدامات آموزشی نقش مهمی در افزایش سرانه مصرف ماهی داشته است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، بهرام فلاحی لیما اظهار کرد: میانگین سرانه مصرف آبزیان در دنیا بین 21 تا 22 کیلوگرم است و در ایران نیز بین 12 تا 13 کیلوگرم است و در استان سمنان حدود6 کیلوگرم در سال به ازای هر نفر است.

مدیر امور آبزیان و شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اذعان به اینکه ماهی به‌عنوان غذای سلامتی در دنیا مطرح است تصریح کرد: به دلیل اینکه گوشت ماهی دارای مواد معدنی نظیر فسفر ،کلسیم،اهن ومنیزیم و فلوئورید و کلیه  اسیدآمینه  ضروری مثل لیزین ولوسین وارژنین و...است  که بدن قادر به ساخت آنها نیست و در گوشت ماهی موجود است و با خوردن آن تأمین می‌شود.

فلاحی لیما افزود: آنچه ارزش غذایی ماهی را فوق‌العاده می‌کند نسبت جذب بالای پروتئین مرغوب آن است و ضریب هضمی پروتئین ماهی بالای  96  درصد می باشند.

وی گفت: ماهی دارای چربی امگا 3 است که این چربی به‌عنوان چربی غیراشباع در جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی نقش اساسی دارد و به‌عنوان شستشو دهنده رگهای خونی به حساب می‌آید و مانع تصلب شرایین و سایر بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون و... می‌شود.

مدیر امور آبزیان و شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه با مصرف 2 بار ماهی در هفته از بیماری قلبی و عروقی  و...جلوگیری می‌شود افزود: مصرف ماهی با داشتن ویتامین‌های گروهای A، ,B D  ، وE وk نقش مهمی در افزایش ایمنی بدن ایجاد می‌کند.

فلاحی لیما با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جهان و همچنین ایران گفت: خوردن ماهی به خاطر ویتامین‌ها و مواد معدنی و سایر مواد مورد نیاز بدن سبب افزایش ایمنی بدن می‌شود.و با افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری کرونا میتواند مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه درصورت نبود ماهی  تازه و...می‌توان از انواع آبزیان، ماهی بسته‌بندی‌شده، کنسرو ماهی وسایرفرآورده های ماهی مورداستفاده قرار گیرد گفت: ماهی غذایی است که از زمانی که بچه ها شروع به غذا خوردن می‌کند تا زمان پیری(کهنسالی) به‌عنوان غذای  سلامتی می توانند استفاده کنند.

مدیر امور آبزیان و شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: بر اساس تحقیقات انجام‌شده مصرف ماهی نقش مهمی در جلوگیری از بیماریهای الزایمر و سایر بیماریها مانند سکته قلبی ومغزی و ارتروز  و...دارد.

فلاحی گفت از دلایل  عمده سرانه پایین مصرف ماهی در کشور عدم آشنایی لازم با مزایای مصرف ماهی و همچنین عدم  آشنایی با تنوع تهیه غذا با گوشت ماهی است که دراین ارتباط شیلات استان با برگزاری کلاسهای مختلف آموزش آشنایی با طبخ ماهی برای بانوان  ادارات و کارمندان و دانش آموزان و...و با همکاری مراکز بهداشتی و درمانی اقدام کرده است.

وی تصریح کرد. یکی از راه های اطلاع رسانی در زمینه فواید مصرف آبزیان  توزیع سی دی و بروشور و سایر روشهای آموزشی ، صداوسیما و... دراراتباط با مزایای مصرف آبزیان و آموزش آشنایی با  تنوع  پخت غذا با گوشت  ماهی و سایر آبزیان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید