Iranian Agriculture News Agency

گرشاسبی در بازدید از طرح‌های آبخیزداری سمنان اعلام کرد:

اعتبار 11 میلیارد ریالی طرح‌های آبخیزداری از صندوق توسعه ملی

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال 11 میلیارد و 250 میلیون ریال از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت.

اعتبار 11 میلیارد ریالی طرح‌های آبخیزداری از صندوق توسعه ملی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، پرویز گرشاسبی در بازدید از نخستین طرح پژوهشی اجرایی احداث بادشکن های کوتاه به روی تپه های ماسه‌ایی در شهرستان گرمسار استان سمنان اظهار کرد: امسال با اعتبار اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی در وسعت یک میلیون و 200 هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در 807 حوضه آبخیز اجرا می‌شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در 800 هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور از ابتدای امسال تا کنون طرح‌های آبخیزداری اجرا شده است.

وی بیان کرد: طرح‌های آبخیزداری در مدت 50 سال گذشته در بیش از 30 میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور اجرا شد.

وی اضافه کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری نقش مهمی در افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش خسارت سیلاب، کاهش فرونشست زمین و تقویت سفره های آب زیرزمینی دارد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: ساخت سازه های متعدد مانند سنگ ملات، بندهای خاکی و عملیات زیستی (تقویت پوشش گیاهی) از جمله طرح های آبخیزداری محسوب می شود.

وی تصریح کرد: تا کنون یک هزار بند خاکی در کشور در قالب طرح‌های آبخیزداری ایجاد شده است که نقشی مهم در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دارد.

گرشاسبی تصریح کرد: سالانه به طور متوسط به ازای هر یک هکتار اجرای طرح‌های آبخیزداری 530 متر مکعب آب استحصال می‌شود و اگر وسعت اجرای طرح‌های آبخیزداری 30 میلیون هکتار در نظر بگیریم سالانه 15 میلیارد و 900 میلیون هکتار آب استحصال می‌شود.

وی گفت: تا کنون در 42 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی مطالعات برای انجام طرح‌های آبخیزداری انجام و در 31 میلیون هکتار از آن طرح‌های آبخیزداری اجرا شد و اجرای طرح در باقیمانده مطالعات در دستور کار است و دنبال می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید