Iranian Agriculture News Agency

طرح پژوهشی بادشکن کوتاه برای نخستین بار در گرمسار در حال اجرا است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار گفت: طرح پژوهشی بادشکن کوتاه برای نخستین بار در گرمسار در حال اجرا است.

طرح پژوهشی بادشکن کوتاه برای نخستین بار در گرمسار در حال اجرا است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، اسماعیل عرب معصومی اظهار کرد: طرح پژوهشی بادشکن کوتاه برای نخستین بار در کشور در محدوده کانون فرسایش بادی شهرستان گرمسار استان سمنان برای مقابله با بیابانزایی در حال اجرا است.

وی افزود: طرح پژوهشی با اعتباری بین 500 میلیون تا یک میلیارد ریال به صورت بادشکن غیرزنده خطی در وسعت 40 کیلومتر در حال اجرا است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار بیان کرد: این طرح برای اولین بار در جهان در چین اجرا شد که موفقیت آمیز بود و انتظار می‌رود در محدوده کانون فرسایش بادی گرمسار استان سمنان نیز این موفقیت آمیز باشد.

عرب معصومی اظهار داشت: این طرح با مشارکت دانشکده منابع طبیعی تهران و سازمان جنگلها و مراتع وآبخیزداری کشور در منطقه ایستگاه کویر که از کانونهای فرسایش بادی شهرستان گرمسار است در حال انجام است.

وی ادامه داد: حدود281 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان سمنان متعلق به شهرستان گرمسار است و 15 هزار هکتار از این محدوده جزو کانون فرسایش بادی است و طرح پژوهشی  در این منطقه در حال اجرا است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار خاطرنشان کرد:  این طرح پژوهشی با بقایای باقیمانده شالیزارهای برنج، چوب‌پنبه و نی انجام می‌شود و برای دستیابی به نتیجه در این پژوهش حداقل 2 سال فرصت نیاز است.

عرب معصومی اضافه کرد: بعد از گذشت 2 سال این طرح بررسی می‌شود تا مشخص شود کدام نمونه در منطقه گرمسار نتیجه مطلوب داده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار گفت: منطقه‌ای که برای اجرای طرح پژوهشی  در نظر گرفته شد در معرض بادهای موسمی غربی قرار دارد که  گاهی اوقات سرعت باد در این منطقه به 70 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در مسیر این جریان بادی روستاها، مکان ها، مزارع کشاورزی و جاده ابریشم سنگفرش قرار دارد که نفوذ گرد و غبار یک تهدید محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید