Iranian Agriculture News Agency

اجرای 52 هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری در شهرستان دامغان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان از اجرای حدود 52 هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری در سال 99 در شهرستان دامغان خبر داد.

اجرای 52 هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری در شهرستان دامغان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی اکبر عباسی راد رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان اظهار کرد: عملیات اجرایی آبخیزداری در حوزه های آبخیز اگره، آستانه و کوه زر انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح ها با اعتبار  بالغ بر 26 میلیارد  و 700 میلیون ریال انجام می شود  اظهار داشت: این عملیات شامل احداث بندهای سنگ و ملات در حوزه های آبخیز اگره و آستانه با حجم 3هزار و 900 مترمکعب  و احداث بند خاکی در حوزه  آبخیز کوه زر با حجم 48 هزار مترمکعب می باشد

عباسی راد تصریح کرد: جنگل ها و مراتع از مهمترین و با ارزش ترین منابع طبیعی بوده و نقش اساسی در تامین نیازمندی های انسانی از جمله اکسیژن، آب ، مواد غذایی و دارویی دارند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان افزود: عملیات بیولوژیک نیز در 200 هکتار از مراتع شهرستان دامغان اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه این عملیات در مراتع حوزه آبخیز آستانه، اگره و کوه زر از ابتدای مهرماه امسال اجرا شده است، ابراز داشت: عملیات بیولوژیک مواردی چون کپه کاری، بذر پاشی و ذخیره نزولات آسمانی (کنتور فارو) را شامل می شود.

به گفته وی در اجرای این طرح ها از نیروهای بومی و جوامع محلی استفاده شد تا مشارکت آنها بیشترین تاثیر را در حفظ عرصه های طبیعی داشته باشد.

عباسی راد با بیان اینکه بدون حضور و مشارکت مردمی نمی توان از عرصه های بزرگ حفاظت و حراست کرد، افزود: در برنامه های منابع طبیعی مشارکت جوامع بومی و محلی در اجرای طرح های آبخیزداری در دستور کار است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان با اشاره به اینکه ایجاد شرایط لازم برای زاد آوری و تکثیر گونه های گیاهان مرتعی و افزایش تولید علوفه مراتع از برنامه های صندوق توسعه ملی است، تصریح کرد: با اجرای طرح های مرتع داری عملیات قرق و حفاظت از مراتع در سطحی بیش از 250 هکتار از مراتع شهرستان دامغان با مشارکت مجریان طرح های مرتع داری و بهره برداران اجرا شده است.

وی  افزود: افزایش تراکم پوشش گیاهی در پهنه های تحت قرق موجب تثبیت و پایداری خاک به عنوان بستر استقرار گیاهان و در نتیجه کاهش هدر رفت خاک و تولید رسوب می شود.

وی مهمترین دستاورد آموزش و ترویج را ارتباط موثر با مجریان و همیاران طبیعت و تبادل اطلاعات جهت افزایش کمی و کیفی حفاظت از منابع طبیعی خواند و اظهار داشت: در این راستا به نیروهای مردمی به ویژه همیاران طبیعت آموزش لازم در خصوص حفظ، احیا، توسعه منابع طبیعی، ترویج و تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی داده می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان افزود: به همین منظور سامانه همیاران طبیعت جهت جذب و ساماندهی همیاران طبیعت در سه سطح همیاران طبیعت دانش آموزی، مروج و محافظ افتخاری اقدام به ثبت نام ازعلاقه مندان کرده است.

وی همچنین از عموم مردم و علاقمندان به طبیعت درخواست نمود تا با مراجعه به سامانه همیار طبیعت به نشانی hamyartabiat.frw.ir نسبت به ثبت نام و دریافت کارت همیار طبیعت اقدام نمایند تا پس از ارائه آموزش های لازم بتوانند یاری رسان این اداره در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید