Iranian Agriculture News Agency

دامداران هویت‌گذاری دام را جدی بگیرند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از دامداران خواست تا هویت گذاری دام خود را جدی گرفته و برای این مهم اقدام کنند.

دامداران هویت‌گذاری دام را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مصطفی شاه‌حسینی اظهار کرد: همان‌طور که در بخش طیور «گوشتی، تخمگذار، مادر گوشتی و اجداد» به‌صورت سیستمی و اتوماتیک و از طریق لینک شدن با سامانه «سماصط» بر اساس جوجه ریزی انجام‌شده تعیین سهمیه و نهاده موردنیاز تخصیص و توزیع می‌شود و مستقیماً به بهره‌بردار تحویل می‌شود؛ در زمینه دام سبک و سنگین (صنعتی، نیمه‌صنعتی و عشایری) نیز در آینده ای نزدیک با طرح هویت گذاری دام و پلاک دار شدن همه دام ها تخصیص نهاده به انها صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در این طرح نیز بر اساس پلاک دار و هویت دار بودن دام سهمیه نهاده موردنیاز به بهره‌بردار ارائه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: ازاین‌رو تمامی دامداران استان باید موضوع هویت گذاری دام را جدی گرفته و در اسرع وقت برای هویت دار کردن دام خود اقدام کنند.

شاه‌حسینی افزود: در طرح هویت گذاری دام، یک پلاک با شماره 15 رقمی به هر دام اختصاص و بر روی گوش دام نصب می‌شود که در واقع پلاک ملی دام محسوب می‌شود.

وی به برخی از مزایای طرح هویت گذاری دام اشاره کرد و گفت: این طرح علاوه بر بالا بردن امنیت دام و جلوگیری از سرقت و کاهش قاچاق دام و اختصاص سهمیه نهاده به بهره‌برداران به برنامه‌ریزی برای تولید نیز کمک می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: درصورتی‌که این پلاک گذاری انجام شود می‌توان ازنظر تأمین علوفه موردنیاز، تولید گوشت، صادرات و ... بهتر برنامه‌ریزی تولید را انجام داد.

شاه‌حسینی با بیان اینکه در حال حاضر طرح هویت گذاری دام در استان سمنان در حال انجام است افزود: استان سمنان ازنظر تعداد و نسبت به جمعیت دام در اجرای طرح هویت گذاری دام جزو استانهای برتر کشور است.

شاه حسینی تاکید کرد: دامداران استان برای هویت گذاری دام های خود می توانند به شرکت های تعاونی دامداران ، نمایندگی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی شهرستان مراجعه و نسبت به هویت گذاری و پلاک گذاری دام های خود  اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید