Iranian Agriculture News Agency

رقم میخورد؛

نجات جنگل‌های استان سمنان با توسعه زراعت چوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی برای توسعه زراعت چوب در این استان با هدف حفاظت از جنگل‌ها و کاهش قاچاق زغال و چوب درخت های جنگلی و خصوصا درختچه‌های کویری تاغ در این استان خبر داد.

نجات جنگل‌های استان سمنان با توسعه زراعت چوب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری استان در همین راستا بخشی از اراضی خود را در اختیار بهره برداران قرار می‌دهد تا هم به اقتصاد خانوارها و بهره‌برداران کمک شود و هم با توسعه زراعت چوب از قاچاق چوب درخت‌های جنگلی جلوگیری شود.

وی از اعطای تسهیلات از سوی این اداره کل به بهره‌برداران با هدف توسعه زراعت چوب خبر داد و تصریح کرد: اعتبارات این بخش از محل اعتبارات صندوق توسعه تامین شده و سازمان جنگل‌ها می‌کوشد با حمایت از بهره‌برداران استان بخشی از کشاورزی استان را به سمت زراعت چوب سوق دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی برای بهره برداری بیشتر از مراتع این استان پهناور خبر داد و گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان می‌کوشد در قالب طرح‌های مرتعداری به تولیدات جانبی و توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع استان کمک کند.

وی با بیان اینکه کشت و نگهداری از این گیاهان دارویی نیز به بهره برداران استان واگذار می شود اضافه کرد: بدون شک توسعه کشت گیاهان دارویی و افزایش تولیدات مرتعی می‌تواند بر اقتصاد کشاورزان و بهره برداران استان تاثیر مستقیمی داشته و مانع از مهاجرت آنها به حاشیه شهرها شود.

مرادی حقیقی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص گونه‌های پیشنهادی این دستگاه تخصصی در حوزه تولید چوب گفت: گونه‌های هر کدام از شهرستان‌های هشت‌گانه استان متناسب با شرایط اقلیمی همان شهرستان از سوی کارشناسان منابع طبیعی استان پیشنهاد می‌شود اما به هر حال گونه‌های اکالیپتوس، گونه‌های چوب‌ده، سپیدار و...از جمله گونه‌هایی است که می‌تواند به اقتصاد بهره‌برداران هم‌استانی کمک کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از قطع و قاچاق چوب تاغ‌ها در مناطق جنوبی استان به عنوان یک معضل نام برد و افزود: انتظار داریم که مردم با همکاری و همراهی خود منابع طبیعی استان را در حفاظت از این سرمایه‌ها کمک کنند.

وی با بیان اینکه هزینه زیادی برای به ثمرنشستن این تاغ‌ها در سال‌های گذشته شده ادامه داد: تاغ‌ها هم در زمینه جلوگیری از فرسایش خاک و هم در مقابله با پیشروی کویر و بیابان نقش بسیار مهمی دارند و تداوم قطع آنها می‌تواند آثار زیان‌باری برای مردم این مناطق داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید