Iranian Agriculture News Agency

سالانه 2.5 میلیون اصله نهال در استان سمنان تولید می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سالانه 2.5 میلیون اصله نهال در استان سمنان تولید می‌شود.

سالانه 2.5 میلیون اصله نهال در استان سمنان تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مهدی قرائیان اظهار کرد: 27 نهالستان دارای مجوز در استان حدود 2.5 میلیون اصله نهال استاندارد در استان تولید می‌کند.

وی افزود: این نهال‌ها شامل ارقام مناسب و مقاوم زردآلو، بادام دیر گل، پسته، انگور، انار، انجیر، گردو دیر گل بوده که نیاز باغداران استان را تأمین و علاوه بر آن به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: تولید نهال استاندارد در استان باهدف توسعه نهالستان‌ها برای تولید نهال گواهی‌شده ایجاد باغ مادری استاندارد در دستور کار استان قرار گرفته است.

قرائیان گفت: در حال حاضر مجوز باغ مادری پسته با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی استان و توسط مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور صادر و در سطح 3 هکتار احداث شد و همچنین مراحل اخذ مجوز و احداث باغ مادری زردآلو، بادام و انگور نیز در دست اقدام است.

وی درباره اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار در باغات نیز گفت: در سال گذشته با کمک بخش مدیریت آب‌وخاک در 1545 هکتار با سیستم آبیاری تحت‌فشار اجرا شد و مجموعاً سطح باغات مجهز به سیستم آبیاری تحت‌فشار به بالغ به 18000 هکتار رسید.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: پیگیری امورات بیمه باغات در قالب ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان نیز در دستور کار بوده و حدود 12 هزار و 260 هکتار از باغات استان بیمه بوده که به نسبت کل سطح بارور حدود 46000 هکتار در سطح کشور قابل‌ملاحظه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید