Iranian Agriculture News Agency

اجرای بیش از 105 هزار هکتار اجرای عملیات مقابله با بیابان‌زایی در استان سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای عملیات مقابله با بیابان‌زایی در بیش از 105 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان اجرا شد.

اجرای بیش از 105 هزار هکتار اجرای عملیات مقابله با بیابان‌زایی در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی‌اصغر جلالی اظهار کرد: این فعالیت‌ها شامل عملیات بیولوژیکی، بیومکانیکی و مدیریت مناطق بیابانی به‌منظور مقابله با بیابان‌زایی در بیش از 105 هزار هکتار از اراضی این استان در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی افزود: پروژه‌های نهال‌کاری با گونه‌های مقاوم بیابانی نظیر تاغ، آتریپلکس و قره داغ در این مدت برای مقابله با فرسایش بادی در سطح 9 هزار و 296 هکتار و عملیات بیومکانیکی کنترل هرز آب در سطح 9 هزار و 379 هکتار به همراه بذرپاشی همچنین با مشارکت بهره‌برداران و حاشیه‌نشینان مناطق بیابانی، احداث بادشکن زنده با گونه‌های دومنظوره مانند سنجد، عناب و اکالیپتوس به طول 283 کیلومتر اجراشده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: به‌منظور ارتقای پوشش حفاظتی با تأکید بر جلوگیری از قاچاق تاغ و تعلیف بی‌رویه دام، عملیات حفاظت و قرق در سطح 81 هزار هکتار از عرصه‌های جنگل‌کاری شده بیابانی به اجرا درآمده که در کاهش قاچاق تاغ و مدیریت چرای دام بسیار مؤثر بوده است.

جلالی ارتقای پوشش حفاظتی با تأکید بر بلوک‌بندی مناطق بحرانی و بهره‌گیری از همیاران طبیعت، کاداستر اراضی ملی با اولویت عرصه‌های جنگلی و مرتعی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع در قالب طرح‌های مصوب مرتع‌داری با تکیه بر تولید گیاهان دارویی، تعیین و تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی و توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از دیگر اقدامات این اداره کل در دولت تدبیر و امید برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید