Iranian Agriculture News Agency

پروژه بزرگ آبخیزداری بالادست شهمیرزاد به پایان رسید

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر از اجرای پروژه آبخیزداری در بالادست شهمیرزاد با اعتباری بالغ‌بر 12 میلیارد ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی 98 خبر داد.

پروژه بزرگ آبخیزداری بالادست شهمیرزاد به پایان رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، حمیدرضا عبدوس از اجرای پروژه آبخیزداری در بالادست شهمیرزاد با اعتباری بالغ‌بر 12 میلیارد ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی 98 خبر داد و اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم مردم شهمیرزاد خطر تهدید سیلاب از سرشاخه حوزه آبخیز گل رودبار بر منازل مسکونی، باغات و استخر ذخیره آب مرغک بوده که خوشبختانه با پیگیری صورت گرفته از عملیات اجرایی از اعتبارات صندوق توسعه ملی 98 شروع شد و با احداث 12 بند سنگ و ملات آماده بهره‌برداری شد.

وی افزود: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نقشی مهم در کنترل سیلاب و رواناب‌های حاصل از بارش باران، تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک دارد و بر همین اساس انجام عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و زیستی در قالب طرح‌های آبخیزداری در مناطق بالادست حوضه‌های آبخیز شهرستان مهدی‌شهر در دستور کار این اداره است.

وی گفت: اهداف این پروژه کنترل و مهار رسوبات، تثبیت پروفیل طولی آبراهه و همچنین کاهش شیب آبراهه، تثبیت دامنه‌های آبراهه در پشت سازه، حفاظت خاک، کنترل سیلاب، حفظ خاک دامنه آبراهه، کاهش خطر تهدید سیلاب بر منازل مسکونی و باغات، پرآب شدن قنوات و چاه‌های پایین‌دست و در نهایت رضایت مردم از اجرای این اقدامات است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر آبخیزداری را راهکاری عمل‌گرا در راستای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی دانست و تصریح کرد: خشک‌سالی و کم‌آبی ازجمله پیامد‌های تغییر اقلیم است که به‌عنوان یکی از مشکلات و چالش‌های زیست‌محیطی مطرح است که از همین رو آبخیزداری اقدامی مناسب و سازگار برای مقابله با کم‌آبی به‌ویژه اقلیم‌های خشک به شمار می‌آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید