Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح «9 در 99» سبب جهش تولید در فعالیت‌های منابع طبیعی می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح «9 در 99» و طرح‌های محوری به‌عنوان اقدام عملی و نقشه راه مجموعه منابع طبیعی در سال جاری به شمار می‌آیند که با اجرای این طرح‌ها شاهد جهش تولید در فعالیت‌های منابع طبیعی در تمامی بخش‌ها خواهیم بود.

اجرای طرح «9 در 99» سبب جهش تولید در فعالیت‌های منابع طبیعی می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی با بیان اینکه در این طرح تمامی فعالیت‌های منابع طبیعی در نظر گرفته‌شده است، به فعالیت‌های جهشی 9 گانه اشاره و اظهار کرد: فعالیت‌های جهشی 9 گانه شامل اجرای طرح کاداستر اراضی ملی، ارتقاء پوشش حفاظتی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، توسعه زراعت چوب و کشت گیاهان دارویی، اخذ حقوق دولتی، توسعه دولت الکترونیک، توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، مقابله با بیابان‌زایی و صیانت از عرصه‌های جنگلی نیز به‌عنوان طرح‌های محوری امسال در دستور کار این اداره کل قرار دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: طرح کاداستر اراضی ملی از سیاست‌های راهبردی مجموعه منابع طبیعی است که در این زمینه موضوع عدم‌تشخیص پلاک‌های ثبتی باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

مرادی حقیقی در ارتباط با ذخیره‌گاه‌های جنگلی خاطرنشان کرد: در مورد ذخیره‌گاه‌های جنگلی مؤلفه‌های تشخیص، تعیین حدود و آگهی باید مدنظر قرار گرفته و به مرحله اجرا درآید.

این مقام مسئول پایش مراتع را بسیار مهم دانست و دراین‌باره افزود: مراتع به‌عنوان بزرگ‌ترین اکوسیستم طبیعی از پتانسیل و ظرفیت‌های بسیاری برای تولید برخوردارند که به‌منظور بهره‌برداری اصولی از این سرمایه‌های ملی و حفظ حقوق ذی‌نفعان اصلی مراتع، پایش عرصه‌های مرتعی یکی از برنامه‌های در دست اجرای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا تمامی مراتع استان سمنان زیرپوشش طرح‌های مرتع‌داری قرار گیرند اضافه کرد: نظر به اینکه مراتع بستر مناسبی برای تولید و پرورش گیاهان دارویی به شمار می‌آیند ازاین‌رو با توجه به وسعت و اقلیم مراتع، طرح‌های مرتع‌داری با تکیه‌بر گیاهان دارویی تهیه و اجرا خواهند شد و در متن قرارداد با مجریان طرح‌ها پیشگیری و اطفاء حریق عرصه‌های منابع طبیعی لحاظ و مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان توسعه زراعت چوب و کاشت و بهره‌برداری محصولات فرعی را از دیگر فعالیت‌های جهشی 9 گانه نام برد و گفت: در این زمینه باید موضوع بازنگری در اجرای ماده 3 به جد پیگیری و دنبال شود.

مرادی حقیقی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را وظیفه اصلی مجموعه منابع طبیعی دانست و افزود: به‌منظور افزایش ضریب حفاظتی عرصه‌های منابع طبیعی، ارتقاء پوشش حفاظتی با رویکرد پیشگیرانه یکی از فعالیت‌های جهشی در سال جاری است که در سه بخش تصرفات عدوانی، قاچاق چوب، محصولات فرعی و آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی پیگیری می‌شود.

این مسئول منابع طبیعی استان سمنان درباره جزئیات ارتقاء پوشش حفاظتی گفت: برای تحقق بخشیدن به این فعالیت مهم اقدامات لازم برای بلوک‌بندی عرصه‌ها از لحاظ مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی صورت می‌پذیرد و با این اقدامات آن عرصه دارای شناسنامه کاملی خواهد شد تا هنگام ارزیابی و همچنین تحویل و تحول عرصه به مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی مدنظر و مورداستفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید