Iranian Agriculture News Agency

توزیع 65 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای استان سمنان

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از توزیع 65 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق هدف به‌ویژه حوضه‌های آبخیز روستاهای شهرستان‌های این استان خبر داد.

توزیع 65 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، حمیدرضا عبدوس اظهار کرد: حوضه‌های آبخیز در استان سمنان روستای تاش شهرستان شاهرود یکی از این روستاهاست که در آن چند روزی است آبگرمکن‌های خورشیدی جایگزین سوخت‌های فسیلی، چوب و هیزم برای مصارف مختلف اهالی شده است.

وی گفت: آبگرمکن‌های خورشیدی در روستای شهرستان‌های استان به‌طور رایگان از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در سال گذشته نصب‌شده است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: این تعداد دستگاه آبگرمکن خورشیدی با اعتباری بالغ‌بر 2 میلیارد از اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعتبارات ملی در کل شهرستان‌های استان سمنان نصب‌شده است.

عبدوس در زمینه لزوم استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی در روستاهای شهرستان‌های تابعه استان سمنان اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد روزهای آفتابی در این منطقه بیش از 200 روز در سال است، به‌منظور استفاده بهینه از انرژی خورشید و جلوگیری از قطع و بوته کنی گونه‌های مرتعی آبگرمکن‌های خورشیدی را در مناطق روستایی نصب شد.

وی افزود: مناطق هدف که در معرض تخریب پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی بواسطه استفاده از سوخت فسیلی در اولویت این اداره کل بوده و با برنامه‌ریزی سالانه سعی می‌شود این‌گونه مناطق تحت پوشش نصب آبگرمکن خورشیدی و استفاده رایگان از سوخت پاک قرار بگیرد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان عنوان کرد: نصب آبگرمکن‌های خورشیدی علاوه بر کمک به معیشت زندگی روستائیان، سبب حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از قطع و بوته کنی گیاهان مرتعی می‌شود.

عبدوس خاطرنشان کرد: تعداد زیاد روزهای آفتابی در سال، سختی حمل‌ونقل سوخت‌های فسیلی و نبود شبکه گاز در منطقه استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی را در روستاها توجیه‌پذیر کرده است.

وی با بیان اینکه انرژی خورشید منبع بی‌کران، قابل‌دسترس، رایگان و تجدید پذیری است که استفاده از آن به میزان قابل‌توجهی از وابستگی ما به منابع تجدید ناپذیر انرژی می‌کاهد، افزود: استفاده از انرژی خورشید گام بسیار مؤثری در امر حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، ذخیره منابع انرژی و گره‌گشای مسائل اقتصادی کشور خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه مناطق وسیعی از کشور از شدت تابش بسیار بالایی برخوردار است؛ ادامه داد: آب گرمکن‌های خورشیدی یکی از مؤثرترین طرح‌های استفاده عمومی و آسان از انرژی خورشید برای تأمین آبگرم مصرفی در بخش خانگی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید