Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان:

اعتبار آبخیزداری استان سمنان یک‌سوم کاهش یافت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه امسال اعتبار آبخیزداری یک‌سوم کاهش و به 285 میلیارد ریال رسید گفت: کار برای 18 حوضه استان در دستور کار است.

اعتبار آبخیزداری استان سمنان یک‌سوم کاهش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علینقی حیدریان در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه از صندوق توسعه ملی برای سال جاری 285 میلیارد ریال اعتبار برای انجام آبخیزداری در استان سمنان تخصیص‌یافته است اظهار کرد: سال قبل این رقم 400 میلیارد ریال بود.

وی با بیان اینکه تا آخر سال 40 میلیارد ریال دیگر نیز به این رقم افزوده شد افزود: اما امسال این رقم به یک‌سوم کاهش‌یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ضمن بیان اینکه به‌محض ابلاغ اعتبار طبق برنامه‌ریزی‌ها کار برای 18 حوضه آبخیز استان سمنان آغاز می‌شود، افزود: سال گذشته در سه حوضه کار آبخیزداری و عملیات آبخوان‌داری صورت گرفت که هم‌اکنون این طرح‌ها 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

اختصاص 35 میلیارد ریال اعتبار به بیابان‌زدایی در سمنان

‌مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه دومین کار محوری این سازمان بیابان‌زدایی است ابراز داشت: از محل صندوق توسعه ملی امسال 15 میلیارد ریال اعتبار در ردیف بودجه برای بیابان‌زدایی پیش‌بینی‌شده است.

حیدریان با بیان اینکه استان سمنان 5.2 میلیون هکتار بیابان دارد تصریح کرد: سال گذشته عملیات بیابان‌زدایی برای 10 هزار هکتار در قالب طرح‌های کنترل هرز آب، قرق، حفاظت و آبیاری سنواتی انجام شد که این اقدامات تا آخر تیرماه امسال ادامه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه امسال اعتبار بیابان‌زدایی کاهش یافت و به یک‌پنجم رسید افزود: برای امسال 35 میلیارد ریال اعتبار منظور شد که هنوز ابلاغ نشده است به‌محض تخصیص طرح‌های مذکور جز برنامه‌های محوری سال ۹۹ منابع طبیعی انجام می‌شود.

‌مالچ پاشی؛ اقدامی 2 ساله

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه صیانت از جنگل‌ها عنوان سومین طرح محوری این سازمان است ابراز داشت: استان سمنان علیرغم بیابانی بودنش جنگل نیز دارد لذا در قالب جنگل‌کاری، کمربند سبز، سوخت فسیلی و حفاظت پروژه تعریف و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا به‌محض ابلاغ اعتبار عملیات مذکور انجام شود.

حیدریان در پاسخ به این پرسش که طرح مالچ پاشی با استفاده از ریگ طبیعی در گرمسار اکنون چه روندی دارد تصریح کرد: این عنوان طرح پژوهشی بود که پرفسور کردوانی پیشنهاد داده بودند که با استفاده از ریگ در طبیعت استفاده می‌شود این طرح سال قبل با نظارت ایشان در 50 هکتار به‌صورت پایلوت انجام شد که حدود هشت یا 9 استان کویری نیز از آن بازدید کردند و مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح دوساله در نظر گرفته‌شده است افزود: اکنون یک سال از آن گذشته است تا با توجه به بارندگی و اتفاقات اقلیمی بتوانیم متوجه باشیم که چه تغییراتی در محل رخ‌داده است تقریباً تا سال دیگر هیچ کار دیگری روی محل صورت نخواهد گرفت در صورت مثبت بودن نتیجه در سال 1401 ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید