Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان:

عملیات احیایی در مناطق تحت پوشش پروژه تعمیم ترسیب کربن انجام شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان از اجرای عملیات احیایی نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت در مناطق تحت پوشش پروژه تعمیم ترسیب کربن خبر داد.

عملیات احیایی در مناطق تحت پوشش پروژه تعمیم ترسیب کربن انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی‌اکبر عباسی راد اظهار کرد: این عملیات در سطح 270 هکتار از اراضی بیابانی جنوب شهرستان دامغان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه از طریق عقد قرارداد با پیمانکار و با همکاری و مشارکت اعضاء صندوق‌های توسعه پایدار روستایی تحت پوشش این پروژه که همگی از افراد بومی و محلی این مناطق هستند در حال انجام است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان اضافه کرد: عملیات نهال‌کاری اراضی بیابانی روستاهای خورزان، رشم و معلمان با اعتباری بالغ‌بر 3360 میلیون ریال امسال در حال اجرا است.

عباسی راد همچنین به لزوم آبیاری‌های دوره‌ای در سال اول و حفظ و حراست از نهال‌های کشت‌شده اشاره و خاطرنشان کرد: در اجرای این پروژه‌ها از رویکردهای مشارکتی بسیج جوامع محلی و توانمندسازی آن‌ها به‌منظور کارهای حفظ و حراست، مدیریت، توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و نیز توسعه روستایی استفاده‌شده است.

وی پروژه تعمیم ترسیب کربن را یکی از پروژه‌های موفق در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و ظرفیت‌سازی در سطح ملی برشمرد و افزود: تاکنون در 16 روستای دارای جمعیت بیش از 20 خانوار شهرستان دامغان برنامه توانمندسازی آغاز و بیش از 1000 نفر در قالب گروه‌های توسعه پایدار ساماندهی شده‌اند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان دستاوردهای این پروژه را شامل ظرفیت‌سازی در سطح محلی، توانمندسازی مردان و زنان، ایجاد مشاغل خرد و جلب مشارکت روستائیان در راستای احیاء و مدیریت اقتصادی مراتع تخریب یافته عنوان و اضافه کرد: در این پروژه با توجه به اصل برابر بودن نقش زنان و مردان در توسعه روستا بر مشارکت زنان روستایی در مراحل مختلف طراحی و اجرای برنامه‌های پروژه همپای مردان تأکید شده است.

لازم به ذکر است این پروژه در سال 92 با تشکیل کارگاه‌های PRA در 11 روستای منطقه سرکویر و کوه زر به‌عنوان پایلوت استان سمنان شروع به کارکرد و در پاییز 93 صندوق‌های توسعه پایدار در این روستاها شکل گرفت و در سال 96 تعداد 5 روستا از دهستان قهاب رستاق نیز تحت پوشش این پروژه قرار گرفتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید