Iranian Agriculture News Agency

عملیات احیاء بیولوژیک در سطح 400 هکتار از عرصه‌های مرتعی سمنان انجام شد

مسئول مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: عملیات اصلاح و احیاء بیولوژیک در سطح 400 هکتار از عرصه‌های مرتعی حوزه‌های آبخیز چاشتخوران و شهرک صنعتی سمنان با موفقیت انجام شد.

عملیات احیاء بیولوژیک در سطح 400 هکتار از عرصه‌های مرتعی سمنان انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مریم رحیمی اظهار کرد: عملیات اصلاح و احیاء بیولوژیک و مدیریتی در سطح ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی حوزه‌های آبخیز چاشتخوران و شهرک صنعتی سمنان با موفقیت انجام و جان دوباره‌ای به مراتع آسیب‌دیده از چرا و حوادث قهری طبیعی بخشید.

وی افزود: اجرای 400 هکتار عملیات کپه کاری برای این اداره تعهد شده بود که با همکاری بهره‌برداران در هر دو حوزه آبخیز اجرایی شد و طبق بازدید‌های انجام‌شده و گزارش بهره‌برداران از درصد موفقیت مطلوبی برخوردار است و مورد توجه و اقبال واقع‌شده است.

مسئول مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان افزود: اعتبار اجرای این پروژه و همچنین عملیات حفاظت و قرق از محل صندوق توسعه ملی تأمین‌شده و خوشبختانه تأثیر مطلوبی بر عرصه‌های آسیب‌دیده از چرای دام داشته است.

رحیمی بیان کرد: اجرای طرح‌های بیولوژیکی، بیومکانیکی و مدیریتی در اراضی مرتعی شهرستان سمنان با هدف حفاظت از خاک، مدیریت روان آب‌ها و جلوگیری از بروز سیلاب بر پایه مطالعات دقیق آبخیزداری انجام‌شده است.

وی بیان کرد: اصلاح و بهبود ترکیب گیاهی گونه‌های خوشخوراک برای تأمین علوفه مورد نیاز احشام دامداران و کاهش نیاز خرید علوفه و بهبود اوضاع اقتصادی مرتع‌داران از دیگر اهداف انجام فعالیت‌های بیولوژیک و بیومکانیکی در اراضی مرتعی شهرستان است.

مسئول مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: ساخت، توزیع و نصب آبشخوار در عرصه‌های طبیعی را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در مراتع از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خواند و هدف از اجرای این طرح را تأمین آب بهداشتی برای دام‌ها و حیات‌وحش و همچنین جلوگیری از تردد بی‌رویه دام‌ها و جلوگیری از فشار مضاعف به پوشش گیاهی حوزه‌های آبخیز و عرصه‌های طبیعی بیان کرد.

رحیمی در پایان حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی و ملی را از رسالت‌های مهم اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواند و اظهار داشت: طرح استفاده از آبگرمکن خورشیدی و توزیع بین بهره‌برداران حوزه در جهت حفظ منابع طبیعی، جلوگیری از قطع بوته‌های مرتعی چندساله و استفاده بهینه از انرژی‌های نو بسیار مفید و تأثیرگذار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید