Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان :

70 درصد از ظرفیت بندهای خاکی دامغان پرآب شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: 70 درصد از ظرفیت بندهای خاکی دامغان پرآب شد.

70 درصد از ظرفیت بندهای خاکی دامغان پرآب شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی‌اکبر عباسی راد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: 35 بند خاکی این شهرستان در جریان بارش‌های بهاری امسال آبگیری و حدود 70 درصد ظرفیت آن‌ها پر شد.

افزود: مجموع ظرفیت بندهای خاکی دامغان یک‌میلیون و 200 هزار مترمکعب است که در حال حاضر حدود 70 درصد ظرفیت آن‌ها پر شد.

وی بیان کرد: ذخیره آب‌بندهای خاکی و مخزن‌های مناطق کم شیب شهرستان در حال حاضر به حدود 800 هزار مترمکعب رسیده است و این ذخیره‌سازی تاکنون بدون هرگونه خسارتی انجام شد.

عباسی راد اضافه کرد: این میزان آبگیری دربندهای خاکی و مخزن‌های مناطق کم شیب دامغان، بیشتر متعلق به مناطق جنوبی است که با توجه به وجود شنی بودن منطقه، می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان آبگیری بیشتر از این است.

وی تصریح کرد: روند آبگیری بندهای خاکی شهرستان دامغان بسیار مطلوب است به‌گونه‌ای که طبق محاسبات کارشناسان، روند آبگیری امسال نسبت به سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش دارد.

عباسی راد اظهار کرد: آبگیری بندهای خاکی و مخزن‌های مناطق کم شیب یکی از عوامل مهم در جلوگیری از ورود خسارت به مزارع، باغ‌ها و خانه‌ها است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: علاوه بر ذخیره آب دربندهای خاکی، سازه‌های مدیریت و کنترل هرز آب نیز در بیش از سه هزار و 750 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان ایجادشده است که این بندهای خاکی کوچک و هلالی با ظرفیت نگهداری حداقل 50 مترمکعب در هر هکتار با هدف رویش گیاهان مختلف آبگیری می‌شود.

شهرستان دامغان دارای یک‌میلیون و 489 هزار و 692 هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.

عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان شامل سه حوضه آبخیزداری سد شهید شاهچراغی، کویر حاج علی‌قلی و کویر مرکزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید