Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:

ملخ مشاهده‌شده در مراتع ییلاقی استان سمنان خسارت‌زا نیست

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مراتع ییلاقی استان سمنان کانون آلودگی آفات ملخ است اما در مرحله طغیان و خسارت‌زایی نیست.

ملخ مشاهده‌شده در مراتع ییلاقی استان سمنان خسارت‌زا نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، حمیدرضا عبدوس اظهار کرد: آفت ملخ در مرتع‌های ییلاقی در شهرستان‌های مهدی‌شهر، دامغان، شاهرود و میامی مشاهده‌شده که از نوع مهاجم و خسارت زا نیست.

وی ادامه داد: در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان مشاهده 2 نوع ملخ گزارش‌شده که یکی ازاین‌گونه‌ها ملخ بومی است که در مراتع ییلاقی مشاهده می‌شود و گونه دیگر ملخ کوهان‌دار تاغ است که به تاغ زارها حمله می‌کند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان امسال به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب رفتار ملخ‌ها طغیانی نیست و کارشناسان منابع طبیعی رفتار این حشرات را تحت نظر دارند و هنوز اقدام خاصی برای مقابله انجام‌نشده است.

عبدوس تصریح کرد: زمانی که جمعیت این آفت بحرانی شود، مبارزه با آفت به‌صورت تلفیق روش شیمیایی و روش فیزیکی انجام می‌شود، اما اکنون شرایط بحرانی نیست و هیچ‌گونه سم‌پاشی برای مقابله با آفت ضرورت ندارد.

وی اضافه کرد: در روش مبارزه تلفیقی با آفت ملخ از روش شیمیایی و مبارزه فیزیکی مانند شعله افکن استفاده می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: به دلیل شرایط زیست‌محیطی و قرار گرفتن در زمان چرای دام‌ها، سم‌پاشی مراتع محدودیت دارد و در صورت سم‌پاشی، با نصب پرچم و روش‌های دیگر به دامداران اطلاع‌رسانی می‌شود، ولی اکنون جمعیت آفت کم است و نیاز به سم‌پاشی نیست.

عبدوس خاطرنشان کرد: ملخ کوهان‌دار تاغ تنها به درختان تاغ آسیب می‌زند و در منطقه‌های بیابانی که رویشگاه تاغ است تخم‌گذاری و رشد دارد.

وی بیان کرد: پایش تاغ زارها به‌صورت حضوری و از طریق مشاهده انجام می‌شود و از ظرفیت افراد بومی نیز استفاده می‌شود و اگر مواردی مشاهده شود افراد بومی به منابع طبیعی اطلاع می‌دهند.

ملخ‌ها برای رسیدن به مرحله بالغ شدن پنج مرحله دارند و ملخ‌های بومی در مرتع‌های ییلاقی استان سمنان اکنون در مرحله یک و 2 قرار دارند که خسارت زا و مهاجم نیست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید