Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

سطح مبارزه با ملخ در استان سمنان به بیش از 5000 هکتار می‌رسد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: پیش‌بینی‌ می‌شود امسال سطح مبارزه با آفت ملخ در این استان به بیش از 5000 هکتار برسد.

سطح مبارزه با ملخ در استان سمنان به بیش از 5000 هکتار می‌رسد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، عباس مشیریان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط آب و هوایی و تفریخ بالای کپسول تخم‌ها در سال جاری میزان سطح مبارزه با ملخ در استان به بیش از 5 هزار هکتار برسد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبارزه با ملخ شکم بادمجانی در منطقه آهوان شهرستان سمنان شروع‌شده و تاکنون 400 هکتار مبارزه انجام‌شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ملخ‌ها از جمله خطرناک‌ترین آفات کلیه محصولات کشاورزی هستند گفت: ملخ‌ها به علت تنوع گونه‌ای و تغذیه‌ای می‌توانند به فرآورده‌های زراعی باغی مراتع و جنگل‌ها خسارت وارد کنند.

مشیریان افزود: از آنجایی که کانون ملخ‌ها دور از مزارع و غالباً در مراتع است؛ کشاورزان تمایلی به مبارزه با این آفت خارج از مزارع و باغات ندارند و از این‌رو به‌عنوان آفات عمومی تلقی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه سطح آلودگی محدود یا تراکم پایین باشد استفاده از سم‌پاش‌های دستی و شیوه‌های مبارزه ساده مطلوب‌تر است و اگر آلودگی وسیع و گسترده باشد باید از شیوه‌های استفاده کرد که در حداقل زمان حداکثر سطح آلوده را پوشش دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه استفاده از سم‌پاش‌های «توربولاینر» و «ulv پاش» برخی از راه‌های سم‌پاشی برای مبارزه با این آفت است افزود: استراتژی‌های مختلفی برای مبارزه با ملخ بسته به شرایط مختلف آب و هوایی و مرحله زندگی آفت به کار می‌رود.

مشیریان گفت: باید سعی شود که با آفت ملخ در سنین اولیه پوره گی مبارزه شود تا عملیات مبارزه موفقیت‌آمیز و مؤثر باشد.

وی با اشاره به گونه‌های ملخ موجود در استان سمنان افزود: ملخ‌های مراکشی، ایتالیایی، شکم بادمجانی و ملخ‌های بومی از گونه‌های ملخ مشاهده‌شده در استان سمنان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: برای انجام عملیات مبارزه شیمیایی از سموم تماسی نفوذی مانند مالاتیون و فنیتروتیون استفاده می‌شود.

مشیریان خاطرنشان کرد: زمان مبارزه بسته به شرایط آب و هوایی معمولاً از اواخر فروردین‌ماه شروع و تا اواخر مردادماه در مناطق مختلف استان سمنان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفت ملخ در سطح استان سمنان انجام شد تصریح کرد: سال گذشته شهرستان‌های سمنان و دامغان بیشترین سطح مبارزه و سرخه را داشته و آرادان نیز کمترین سطح مبارزه را داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت عرصه و شرایط خاص منطقه نیاز به مشارکت جدی سایر دستگاه‌های حاکمیتی و تخصیص اعتبارات ویژه برای مبارزه با این آفت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید