Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود:

سازه‌های آبخیزداری شهرستان شاهرود آبگیری شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری این شهرستان درپی بارندگی‌های چند روز گذشته بین 20 تا 100 درصد آبگیری شد.

سازه‌های آبخیزداری شهرستان شاهرود آبگیری شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدرضا کشاورزیان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تعداد زیادی از این سازه‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی درگذشته احداث‌شده و در بارش‌های چند روز گذشته آبگیری شدند.

وی با اشاره به میانگین خوب بارش‌های رخ‌داده در سال آبی جاری در شهرستان شاهرود، افزود: با توجه به میزان ورودی و نفوذ آب انجام‌شده توسط این بندها و سازه‌های آبخیزداری سیلاب‌ها کنترل شده است و این سازه‌ها نقش بسزایی در بهبود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان دارند.

کشاورزیان ادامه داد: در بارش‌های اخیر بیشترین حجم آبگیری به ترتیب مربوط به مناطق حوزه ابر، ابرسج، میقان، تاش و مجن گزارش‌شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با قدردانی از تلاش و پیگیری مستمر نیروهای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در استان و شهرستان، افزود: بر اساس بازدیدها و نظارت‌های انجام‌شده توسط کارشناسان در زمان بارش‌ها، هیچ‌گونه خسارتی به این طرح‌ها وارد نشده است.

کشاورزیان کنترل سیل و کاهش خسارات سیلاب، تغذیه آبخوان‌ها و قنوات، افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش حجم رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب اراضی کشاورزی را از مزایای این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح‌ها در راستای اهداف عالی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده که علاوه بر این وضعیت معیشت بهره‌برداران و ساکنان حوزه‌های آبخیز نیز موردتوجه بوده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به مشکل کمبود منابع آبی ومساله استفاده و مدیریت بهینه از آب، ابراز امیدواری کرد: با همت و تلاش بیشتر و جذب به‌موقع اعتبارات، اجرای بیشتر این نوع از سازه‌ها و طرح‌های آبخیزداری در نقاط مختلف شهرستان را شاهد باشیم.

وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک‌میلیون و 750 هزار هکتار و 2 میلیون 300 هزار هکتار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید