Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان:

طرح بهبود پوشش گیاهی در شهرستان دامغان اجرا شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: طرح بهبود پوشش گیاهی در مناطق بیابانی با آبگیری سازه‌های مدیریت و کنترل هرز آب پس از بارندگی‌های اخیر اجرا شد.

طرح بهبود پوشش گیاهی در شهرستان دامغان اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی‌اکبر عباسی راد اظهار کرد: عملیات کنترل هرز آب یکی از طرح‌های مهم منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان است که از سال 1384 تاکنون آغاز و بیش از سه هزار و 750 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان تحت اجرای این عملیات قرار گرفته است.

وی افزود: در اجرای این طرح، بند‌های خاکی کوچک و هلالی با ظرفیت نگهداری حداقل 50 مترمکعب در هر هکتار احداث می‌شود.

عباسی راد اظهار کرد: این هلالی‌ها، در مسیر آبراهه‌های کوچک به‌منظور جمع‌آوری و نفوذ هرز آب در خاک ایجاد شد و در پشت این سازه‌ها، گیاهان بیابانی همچون درمنه، تاغ، اشنان و دیگر گیاهان سازگار کشت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان با بیان اینکه آب‌های سطحی ناشی از بارش‌ها به‌سادگی از دسترس خارج می‌شود، افزود: با ایجاد این سازه‌های کوچک و اجرای طرح‌های کنترل هرز آب، آب‌های سطحی را مدیریت و در راستای تغذیه سفره‌های زیرزمینی به کار می‌گیریم.

وی یادآور شد: کشت گونه‌های مختلف گیاهی در پشت این سد‌های خاکی منجر به بهبود پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابان‌زایی در منطقه می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان بیان کرد: اجرای این طرح‌ها، علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب و فرسایش خاک، موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود و شرایط را برای بهبود تولید علوفه و پوشش گیاهی در مراتع فراهم می‌کند.

شهرستان دامغان دارای یک‌میلیون و 489 هزار و 692 هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای 98 درصد از آن سند مالکیت به نام دولت صادرشده است.

671 هزار هکتار از مساحت این شهرستان را عرصه‌های کویری و بیابانی تشکیل می‌دهد که حدود نیمی از وسعت دامغان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید