Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:

طرح کاداستر برای 7/3 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی استان سمنان اجرا شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اجرای طرح کاداستر در عرصه‌های طبیعی این استان گفت: طرح کاداستر برای 7/3 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی استان سمنان اجرا شد.

طرح کاداستر برای 7/3 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی استان سمنان اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی‌نقی حیدریان اظهار کرد: از 7/9 میلیون هکتار مساحت استان سمنان 3/9 میلیون هکتار آن عرصه‌های منابع طبیعی است که مدیریت حفاظت، احیاء، توسعه و بهره‌برداری آن بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.

وی افزود: از کل مساحت منابع طبیعی «3/9 هکتار» حدود 9 میلیون هکتار آن سند دفترچه‌ای به نام دولت صادرشده است و در چند سال اخیر با توجه به ابلاغ قانون حدنگاری «کاداستر» حدود 7/3 میلیون هکتار آن تبدیل به سند تک‌برگی «کاداستر» نیز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از مساحت فوق حدود 2/5 میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی است که حدود 4/1 میلیون هکتار آن عرصه‌های تحت تأثیر فرسایش بادی است و حدود 640 هزار هکتار آن کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است که برای آن طرح مقابله با بیابان‌زایی نیز تهیه‌شده است و سالانه بر اساس اعتبارات ابلاغی کار مقابله انجام می‌شود.

حیدریان گفت: تغییرات ایجادشده در عرصه‌های منابع طبیعی که عمدتاً به‌وسیله عوامل انسانی و دخالت انسان در طبیعت صورت گرفته، تغییرات مخربی در زندگی انسان‌ها به بار آورده است.

وی با بیان اینکه عدم محافظت از اراضی ملی تخریب بیشتر سرزمین را به همراه دارد افزود: تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی و خارج از توان بازسازی طبیعت، باعث اثرات نامطلوبی از حیث فرسایش و تخریب خاک، افزایش رواناب و سیلاب، کاهش تولیدات گیاهی و جنگلی و کاهش تولید علوفه برای تعلیف دام و حیات‌وحش می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان فرسایش و تخریب در نتیجه شخم بی‌رویه و دست‌اندازی به اراضی ملی سبب افزایش سیلاب و خسارت‌های انسانی و مالی برای مردم محلی، بیابان زائی و افزایش ریز گردها می‌شود.

حیدریان گفت: 7/3 میلیون هکتار از مساحت استان، شامل مراتع است که در قالب مراتع قشلاقی و ییلاقی در اختیار 7 هزار و 952 خانوار دامدار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 352 هزار هکتار از مساحت استان، جنگل است که 58 هزار هکتار آن جنگل پهن‌برگ هیرکانی، 152 هزار هکتار آن جنگل سوزنی‌برگ أُرس و حدود 142 هزار هکتار جنگل تاغ بیابان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: از کل مساحت استان حدود 6/5 میلیون هکتار آن حوزه آبخیزداری است که حدود 2 میلیون هکتار آن مناطق سیل‌خیز است که در قالب 63 حوزه آبخیز با مساحت 732 هزار هکتار طرح تهیه‌شده است و هرساله بر اساس اعتبارات ابلاغی کارهای آبخیزداری در آن انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید