Iranian Agriculture News Agency

تهیه طرح مرتع‌داری در 500 سامانه عرفی مراتع استان سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از تهیه طرح مرتع‌داری در 500 سامانه عرفی مراتع این استان خبر داد.

تهیه طرح مرتع‌داری در 500 سامانه عرفی مراتع استان سمنان

به گزارش خبرگزاری ایانا در استان سمنان، علی‌اصغر جلالی سطح مراتع استان سمنان را بیش از 3.7 میلیون هکتار عنوان و گفت: تاکنون در 500 سامانه عرفی مراتع استان طرح مرتع‌داری تهیه و در دفترخانه اسناد رسمی به دامداران واگذارشده است.

وی افزود: همچنین در سال 98 بالغ‌بر 19 فقره طرح مرتع‌داری در سطح 68 هزار و 608 هکتار تهیه و بازنگری شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: در بخش مدیریت چرا در مراتع استان، تاکنون بیش از 900 سامانه عرفی مورد پایش قرار گرفته است که بر این اساس پروانه چرای بیش از 512 نفر از دامداران به دلیل عدم استمرار دامداری (ترک دامداری) و موارد مرتبط با فصل سوم شیوه‌نامه بهره‌برداری از مراتع کشور با 61477 واحد دامی ابطال‌شده است.

احیا15 هزار هکتار از مراتع استان سمنان در طول 3 سال

جلالی عنوان کرد: به‌منظور اقتصادی کردن طرح‌های منابع طبیعی و در راستای اقتصاد مقاومتی علاوه بر پروژه‌های تکلیفی و سازمانی، در سال‌های 95 تا 98 به مدت سه سال سطحی معادل 15 هزار هکتار از مراتع استان در بیش از 100 سامانه عرفی با مشارکت مرتع‌داران و با کشت گونه‌های باارزش صنعتی و دارویی نظیر باریجه، وشق، آنغوزه و بادام‌کوهی احیاء شده است؛ که به لحاظ عملیاتی در نوع خود بی‌نظیر است.

وی از استان سمنان به‌عنوان یک استان، با سیمای عمدتاً بیابانی (سومین استان بیابانی کشور) نام برد و افزود: این استان بشدت با معضل فرسایش بادی درگیر بوده و این پروسه و عوارض ناشی از آن، هرساله خسارت بسیار زیادی را به تأسیسات اقتصادی و منابع زیستی آن وارد می‌کند.

وی ادامه داد:  بر اساس مطالعات انجام شده در سطح استان حدود یک‌میلیون و 371 هزار و 675 هکتار از اراضی تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، خاطرنشان کرد: همچنین با در نظر گرفتن شاخص‌های مربوطه حدود 535 هزار و 173 هکتار از اراضی استان در 33 منطقه (به‌صورت شهرستانی 38 منطقه) به‌عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناخته‌شده است که سالانه در حدود 330 میلیارد ریال خسارت به تأسیسات صنعتی و مسکونی، جاده‌های مواصلاتی، اراضی کشاورزی و... وارد می‌کند.

جلالی گفت: در حال حاضر منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اقدام به متمرکز کردن پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی بیابان‌زدائی خود در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی کرده است که در این راستا تاکنون بیش از 110 هزار هکتار جنگل‌های بیابانی با گونه عمدتاً تاغ ایجادشده که تا حدود زیادی معضل فرسایش بادی را، در اطراف مناطق مسکونی، جاده و راه‌آهن و ... کنترل کرده است.

به گزارش ایانا؛ در سال 1398 نیزمنابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، ضمن حفاظت از تاغ زارهای سنواتی موجود نسبت به نهال‌کاری در سطح 2250 هکتار، مدیریت روان آب همراه با عملیات بیولوژی در سطح 1000 هکتار، آبیاری و نگهداری از 750 هکتار نهال‌کاری‌های سال‌های قبل اقدام کرده است.

بسیاری از اراضی بیابانی دارای فرسایش بادی کشور، به علل مختلف قابلیت تثبیت بیولوژیکی را نداشته، از جمله اراضی رسی نمکی، اراضی شور و پف‌کرده و ... که به علت املاح بسیار زیاد موجود در خاک و یا دور بودن از منابع آبی امکان انجام عملیات بیولوژیک (کشت گیاهان مقاوم) در آن‌ها وجود ندارد. همچنین استفاده از مالچ‌های نفتی و یا شیمیایی در تثبیت این عرصه‌ها به علت موقتی بودن آن، هزینه بسیار زیاد و مشکلات زیست‌محیطی، معقول نیست. ازاین‌رو در جهت رفع این مشکل با استفاده از نظرات پروفسور کردوانی و سایر متخصصان، ایده استفاده از مالچ سنگریزه‌ای که خود الهام گرفته از طبیعت (رخساره‌های دشت ریگی) است، برای اجرا انتخاب‌شده و پس از مطالعه و بررسی جنبه‌های مختلف فنی و اقتصادی آن، نسبت به اجرای آزمایشی، پروژه پژوهشی مالچ ریگی در سطح بیش از 50 هکتار از کویرهای نمکی گرمسار اقدام شده است.( باید حذف شود شکوفه)

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید