Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

رفع تداخلات ارضی استان سمنان تا پایان امسال به اتمام می‌رسد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از تلاش برای اتمام رفع تداخلات ارضی در این استان تا پایان امسال خبر داد.

رفع تداخلات ارضی استان سمنان تا پایان امسال به اتمام می‌رسد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدرضا قاسمی با اشاره به فرارسیدن هفتم بهمن سالروز تأسیس سازمان امور اراضی، ضمن تبریک این روز به فعالان در مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی و حافظان اراضی کشاورزی در سراسر استان سمنان اظهار کرد: اهمیت حوزه زمین و خاک به‌عنوان بستر تولید و اصلی‌ترین عنصر در تولید محصولات کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و رعایت الزامات قانونی در خصوص اراضی و زمین‌های کشاورزی‌ به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در مجموعه سازمان امور اراضی کشور و مدیریت امور اراضی سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها و مدیریت شهرستان‌ها مورد توجه جدی است.

 وی با بیان اینکه در خصوص بحث زمین می‌توان به چند موضوع اشاره کرد افزود: نکته اول بحث رفع تداخلات ارضی با توجه به ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مصوب سال ۱۳۹۴ و ماده ۵۴ این قانون است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه موضوع رفع تداخلات اراضی به‌عنوان یکی از اولویت‌های فعالیت‌های اخیر این سازمان امور اراضی و مدیریت‌های امور اراضی در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها تعریف‌شده است عنوان کرد: در سال‌های اخیر به‌ویژه در سال ۱۴۰۱ با همت و همراهی همه عوامل و دست‌اندرکاران اجرای این قانون به‌ویژه کارکنان مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و بخش امور اراضی در شهرستان‌های استان و همچنین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و نیز اداره کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان، بخش عمده‌ای از رفع تداخلات اراضی استان سمنان به اتمام رسید.

قاسمی با بیان اینکه از مجموعه ۹۶۰ پلاکی که در این بخش در استان سمنان شناسایی شد؛ تعداد ۷۱۷ مورد رفع تداخل و تعیین تکلیف شده است خاطرنشان کرد: مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عملاً در این بخش ۷۵ درصد از تعهدات خود در سال ۱۴۰۱ در این زمینه را انجام داده است.

وی افزود: امیدواریم با همتی که در مجموعه همکاران ما وجود دارد تا پایان امسال موضوع رفع تداخلات ارضی در استان سمنان را به صفر برسانیم و این کار را خاتمه بدهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه موضوع مهم دیگر در حوزه زمین در بخش کشاورزی به بحث نظارت‌ها برمی‌گردد گفت: با توجه به اقداماتی که پس از واگذاری زمین در قالب کمیسیون‌های ۳۱ و ۳۲ و همچنین شورای‌ مربوطه انجام می‌شود و همچنین بر اساس مصوبات تبصره یک و چهار ماده یک قانون حفظ کاربری، نظارت بر اراضی مورد واگذاری و نظارت بر مجوزهای صادره در قالب کمیسیون ماده یک قانون حفظ کاربری، یک ضرورت و اهمیت برای سازمان امور اراضی است

قاسمی از فعالان مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در سراسر این استان به‌ویژه در مراکز بخش‌ها و دهستان‌ها و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان سمنان و عوامل نظارتی خواست تا در زمینه نظارت بر حفظ کاربری اراضی کشاورزی دقت نظر لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری‌های غیرمجاز یکی از آسیب‌های جدی به حوزه زمین در بخش کشاورزی بوده و جلوگیری از آن بسیار ضروری است خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های مهم مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان حفظ کاربری اراضی در بخش کشاورزی این استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: بر اساس قانون حفظ کاربری که در سال ۱۳۸۵ اصلاح‌شده است؛ هرگونه تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغ‌ها دچار محدودیت و ممنوعیت بوده و تشخیص موارد ضروری بر عهده کمیسیونی گذاشته‌شده که فقط این کمیسیون مجاز به صدور مجوز برای تغییر کاربری است.

قاسمی تأکید کرد: بنابراین انتظار این است که شهروندان استان سمنان از ساخت‌وساز در اراضی کشاورزی اجتناب کنند و بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح به‌هیچ‌عنوان اقدامی در جهت تغییر کاربری اراضی انجام ندهند.

وی با تأکید بر اینکه برای دستیابی به امنیت غذایی و حفظ تولیدات بخش کشاورزی باید خاک و زمین به‌عنوان بستر تولید فراهم باشد و یک نیاز ضروری است عنوان کرد: استمرار تولید در اراضی زراعی و باغ‌ها نیازمند حفظ کاربری آنها و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز است که در برخی موارد با نیت سودجویی و سفته‌بازی در این بخش انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: بخشی از واسطه‌گری‌ها در این حوزه منجر به قطعه‌بندی، خرد کردن اراضی، تفکیک و افراز غیرقانونی و نهایتاً ساخت‌وسازهایی می‌شود و سازمان جهاد کشاورزی موظف به برخورد قانونی با این موارد که ازنظر قانون‌گذار مجرمانه تلقی می‌شود است.

قاسمی با تأکید بر اینکه باید بحث ساخت‌وسازها در اراضی کشاورزی به‌عنوان یک معضل جدی مورد توجه قرارگرفته و از ساخت‌وسازهای غیرمجاز توسط کارکنان مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ممانعت به عمل آید ابراز امیدواری کرد: بهره‌برداران و کشاورزان قبل از هر نوع اقدامی در اراضی کشاورزی خود با راهنمایی کارشناسان امور اراضی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، اقدامات خود را بر اساس قوانین و مقررات انجام دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید