Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح‌های مرتع‌داری، توسط مرتع‌داران با در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی و بذر رایگان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه از اجرای طرح‌های مرتع‌داری، توسط مرتع‌داران با در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی و بذر رایگان خبر داد.

اجرای طرح‌های مرتع‌داری، توسط مرتع‌داران با در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی و بذر رایگان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مرتضی شیرعلی اظهار کرد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و همچنین قانون اصلاح تبصره (۱) ماده (۴۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (۱۰) آئین‌نامه اجرایی مصوبات هیئت‌وزیران، هرگونه برای بهره‌برداری از مراتع باید پروانه چرای دام صادر و همچنین به استناد بند ۲۰ این شیوه‌نامه و تبصره (۱) ماده (۳) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع باید در قالب طرح مرتع‌داری انجام شود.

وی گفت: در راستای این قوانین، شیوه‌نامه‌ای به‌منظور شناسایی بهره‌برداران ذی‌صلاح در مراتع تدوین و در مرداد سال جاری به استان‌های کشور از سوی ریاست سازمان ابلاغ و استان‌ها نیز موظف شدند در سطح حدود ۱۵ میلیون هکتار از اراضی مرتعی ممیزی شده، طرح مرتع‌داری تهیه کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه گفت: مرتع‌دارانی که پروانه چرای دام دارند، مکلف‌اند حداکثر ظرف مدت دو سال پس از ابلاغ کتبی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به آن‌ها، نسبت به تهیه طرح مرتع‌داری اقدام کنند و در غیر این صورت پروانه چرای دام آن‌ها باطل و بلامعارض می‌شود.

شیرعلی در عین حال از مرتع‌داران خواست نگران اجرای طرح‌های مرتع‌داری نباشند، زیرا طرح مرتع‌داری یک سند است در حالی که پروانه چرای دام، تنها یک مجوز است.

وی گفت: در اجرای طرح‌های مرتع‌داری، تسهیلات بانکی و بذر رایگان در اختیار مرتع‌داران قرار می‌گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه با بیان این‌که پروانه چرای دام، مجوز موقت یک‌ساله بوده، اما طرح‌های مرتع‌داری سند ۳۰ ساله است که در دفاتر اسناد رسمی بین مدیرکل و مجریان طرح، عقد قرارداد صورت می‌گیرد، گفت: در طرح‌های مرتع‌داری می‌توان فعالیت‌های متنوعی انجام داد.

شیرعلی افزود: بخشی از این جمعیت مازاد در مراتع با تهیه طرح مرتع‌داری و از طریق شناسایی افراد فوت شده و کسانی که به شهرها مهاجرت کرده‌اند، تعدیل می‌شوند.

وی گفت: حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع پایه و کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی از اهداف اصلی تهیه طرح‌های مرتع‌داری است.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه با تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری در کشور، اهداف دیگری همچون بهبود و افزایش پوشش گیاهی، افزایش درآمد و بهبود معیشت بهره‌برداران و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های مرتعی با تأکید بر حفظ کاربری اراضی مرتعی دنبال می‌شود.

شیرعلی اظهار کرد: در طرح‌های مرتع‌داری، برنامه‌هایی با عنوان طرح‌های مرتع‌داری تلفیقی نیز دیده‌شده که در راستای ارتقای پوشش گیاهی مراتع، ارتقای معیشت مرتع‌داران و کاهش واگذاری ظرفیت‌های شناسایی شده در طرح‌های مرتع‌داری به افراد خارج از طرح هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید