Iranian Agriculture News Agency

برداشت میوه انجیر از باغات شهرستان آرادان؛

حمایت از توسعه باغات انجیر نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد منطقه دارد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آرادان با اشاره به برداشت میوه انجیر از باغات این شهرستان گفت: حمایت از توسعه باغات انجیر نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد منطقه دارد.

برداشت میوه انجیر از باغات شهرستان آرادان؛

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مهدی حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آرادان یکی از مستعدترین مناطق برای کشت و توسعه انجیر در استان محسوب می‌شود.

وی افزود: سطح زیر کشت باغات انجیر 235 هکتار است که دارای باغات بارور و جدید التاسیس است و از هر هکتار باغات بارور به‌طور متوسط 19 تن محصول انجیر مرغوب و سالم تولید و روانه بازار مصرف شد که علاوه بر مصرف داخلی به شهرستان‌ها و استان‌های اطراف نیز ارسال شد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آرادان تصریح کرد: مهم‌ترین مزیت انجیر منطقه سهم بالای آن در اشتغال است به‌گونه‌ای که به ازای هر هکتار باغ انجیر برای 240 نفر روز اشتغال فصلی ایجاد می‌شود.

حسینی با بیان اینکه انجیر منطقه دارای دو سویه بهاره و پاییزه است خاطرنشان کرد: انجیر بهاره از لحاظ اندازه کوچک‌تر بوده ولی قند آن بالاتر و خوش خوراک‌تر است ولی انجیر پاییزه از نظر شکل ظاهری نسبت به انجیر بهاره بزرگ‌تر و بازارپسندی بهتری دارد.

وی اضافه کرد: انجیر کاری از گذشته در شهرستان آرادان انجام می‌شده و به علت سازگاری این درخت و مناسب بودن محیط برای رشد این محصول، تولید آن اقتصادی است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آرادان با تأکید بر اینکه انجیر زرد آرادان از گونه‌های مرغوب انجیر کشور محسوب می‌شود اضافه کرد: درخت انجیر به دلیل مقاومت در برابر کم‌آبی و شوری آب گونه‌ای مقاوم و سازگار با شرایط اقلیم شهرستان محسوب و به همین دلیل افزایش وسعت باغ‌های انجیر به‌عنوان الگوی کشت مناسب در دستور کار قرار دارد.

حسینی تصریح کرد: حمایت از توسعه باغات انجیر در منطقه می‌تواند حتی در مقیاس‌های کوچک نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد منطقه و خانوار داشته باشد.

 

وی گفت: انجیر تولید شده در این شهرستان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه بیشتر به‌صورت تازه خوری مصرف شده و گاهی به‌صورت خشکبار و فراوری شده مانند مربا و انجیر خشک نیز تولید و مصرف می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آرادان با بیان اینکه انجیر علاوه بر ارزش غذایی دارای ارزش درمانی و دارویی نیز است تصریح کرد: انجیر منطقه به خاطر شرایط اقلیمی و بهبود شرایط حمل‌ونقل و امکان دسترسی آسان به بازارهای بزرگ داخلی و نزدیکی به پایانه‌های فرودگاهی و صادراتی دارای مزیت ویژه برای توسعه در منطقه است.

حسینی گفت: برنامه‌ریزی برای استقرار بیشتر واحدهای سورتینگ و بسته‌بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی زنجیره تولید محصول انجیر می‌تواند منطقه را به قطب تولید انجیر تبدیل کرده و این مهم سهم به سزایی در تسخیر بازارهای داخلی و خارجی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید