Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:

۳.۵ میلیون هکتار از اراضی ملی استان سمنان سیل‌خیز است

اجرای طرح آبخیز داری فقط در نیم میلیون هکتار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه‌۳.۵ میلیون هکتار از اراضی ملی استان سمنان سیل‌خیز است گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند.

۳.۵ میلیون هکتار از اراضی ملی استان سمنان سیل‌خیز است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات که در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی استان سمنان برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت 25 طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان سمنان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: 220 میلیارد ریال اعتبار برای افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری استان سمنان هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از جمله این طرح‌ها را شامل 35 هزار مترمکعب طرح آبخیزداری سنگ و ملات، 85 هزار هکتار عملیات بند خاکی و 540 هکتار عملیات زیستی عنوان کرد و گفت: در طول هفته دولت عملیات بیابان‌زدایی در وسعت 6 هزار هکتار شامل طرح‌های نهال‌کاری، مدیریت روان آب، بذرپاشی و اجرای بادشکن غیرزنده در سطح استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسند.

مرادی حقیقی اجرای طرح‌های آبخیزداری را در کنترل سیلاب‌ها، کاهش سرعت تخریب و بیابان‌زدایی مؤثر دانست و با بیان اینکه این طرح‌ها منجر به توسعه پایدار می‌شوند گفت: از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان سمنان 690 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و عملیات بیابان‌زدایی اختصاص یافته است.

مرادی حقیقی یکی از مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری را کاهش فرسایش خاک عنوان کرد و گفت: بخش قابل‌توجهی از اراضی ملی استان سمنان با چالش فرسایش خاک مواجه است و ازاین‌رو لازم است تا اعتبار طرح‌های آبخیزداری در این استان افزایش یابد.

وی کمبود اعتبار را یکی از معضلاتی پیش روی اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان عنوان کرد و گفت: حدود 3.5 میلیون هکتار از اراضی ملی استان سمنان سیل‌خیز است که رفع این مشکل نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری است که اجرای آن در گرو تأمین اعتبارات لازم قرار گرفته است.

اجرای طرح آبخیز داری فقط در نیم میلیون هکتار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه تا کنون فقط در نیم میلیون هکتار از اراضی ملی استان سمنان طرح‌های آبخیزداری اجرایی و عملیاتی شده است اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها در این وسعت به کاهش خسارت‌های ناشی از وقوع سیل و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی منجر شده است و همین امر نشان‌دهنده اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این نشست مقابله با قاچاق چوب، جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و حفظ سفره‌های آب زیرزمینی را از جمله اقدامات مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان برشمرد و گفت: امسال شاهد کاهش 93 درصدی آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1400 تعداد 9 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی استان سمنان رخ داد که براثر آن 9 هکتار و 103 مترمربع از عرصه‌های مرتعی این استان در آتش سوخت.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه 63 نفر درزمینهٔ قاچاق انواع چوب و محصولات مرتعی سال 1400 دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند گفت: کشف قاچاق چوب به دلیل قرار گرفتن استان سمنان در موقعیت جغرافیایی ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور افزایش‌یافته است و البته باید گفت تمام کشفیات مربوط به استان سمنان نیست و برخی نیز در محورهای مواصلاتی استان کشف و ثبت‌شده است.

سرهنگ ابوطالبی از جمله عوامل اثرگذار بر قاچاق چوب را ممنوع بودن قطع درختان در جنگل‌ها و کاهش واردات چوب، افزایش گرایش مردم به محصولات چوبی و افزایش کارگاه‌های چوبی و مصرف چوب عنوان کرد و بر استفاده از جوامع بومی محلی و بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی برای پیشگیری و مقابله با قاچاق چوب و محصولات جنگلی و مرتعی تأکید کرد.

وی عنوان کرد: در یک سال گذشته بر اساس بازرسی‌های انجام شده 34 تن چوب قاچاق در 52 فقره، چهار هزار و 300 کیلوگرم زغال چوب در سه فقره و 11 هزار و 960 کیلوگرم انواع محصولات چوبی کشف‌شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان همچنین خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته 28 هکتار از اراضی ملی استان سمنان از دست سودجویان به نفع دولت آزادسازی شد.

ذخیره‌سازی 8.5 میلیون متر مکعب آبمحمد راستین، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به نیاز این استان در بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری اظهار داشت: در یک‌میلیون و 600 هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری با اعتباری 390 میلیارد تومان باید در سطح استان سمنان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل طرح‌های مطالعاتی در حوضچه‌های آبخیز استان سمنان یک میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری راهکار اصلی تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه 471 هزار هکتار اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان به‌صورت نیمه‌تمام است گفت: تکمیل این طرح‌ها نیاز به تأمین اعتبار 405 میلیارد تومانی است.

راستین با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری از حدود 30 سال گذشته در استان سمنان موجب کنترل 85 میلیون مترمکعب سیلاب شده است گفت: طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان 28.5 میلیون مترمکعب کنترل رسوب داشته و 8.5 میلیون مترمکعب در آب‌بندها ذخیره‌شده است.

وی خاطرنشان کرد:28.5 میلیون مترمکعب مخزن ذخیره در قالب طرح‌های آبخیزداری در استان ایجادشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید