Iranian Agriculture News Agency

بندهای حوضه آبخیز چاشتخوران شهرستان سمنان آماده بهره‌برداری است

مسئول واحد آبخیزداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان با بیان اینکه بندهای حوضه آبخیز چاشتخوران شهرستان سمنان آماده بهره‌برداری است گفت: در این طرح به‌منظور حفظ و احیا عرصه‌های منابع طبیعی، تعداد چهار بند سنگ و ملات با حجم عملیات 1132 مترمکعب در حوضه چاشتحوران شهرستان سمنان احداث و در مدت اجرای قرارداد برای 10 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.

بندهای حوضه آبخیز چاشتخوران شهرستان سمنان آماده بهره‌برداری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، امیر بیدختی اظهار کرد: از محل اعتبارات آبخیزداری سفر ریاست جمهوری عملیات اجرایی این طرح با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد و 280 میلیون ریال هزینه شده است.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح آبخیزداری از تیر ۱۴۰۱ با تخصیص اعتبارهای لازم آغاز شد و اکنون به اتمام رسید و آماده بهره‌برداری است.

مسئول واحد آبخیزداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان افزود: عملیات آبخیزداری احداث بند در حوضه چاشتخوران شهرستان سمنان در راستای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت آبخیزداری اجرا شد.

بیدختی تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در مسیر سیلاب در افزایش حجم سفره‌ آب‌های زیرزمینی، ذخیره‌سازی آب و جلوگیری از فرسایش خاک کمک‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ تولید رسوب و کاهش عمر مفید مخازن سدها، از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش تولیدات کشاورزی و همچنین کم‌آبی از دیگر پیامدهای تغییرات اقلیمی و هدر رفت منابع آب‌وخاک است و اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از روش‌های مناسب برای مدیریت صحیح منابع آب‌وخاک است.

مسئول واحد آبخیزداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان اضافه کرد: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته و اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر، می‌توان گفت خسارت ناشی از سیلاب در شهرستان سمنان کاهش یافت.

بیدختی بیان کرد: با توجه به حجم مخازن ایجاد شده، این سازه‌ها قادرند در هر نوبت آبگیری، ضمن تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، از بروز خسارات احتمالی سیلاب‌های فصلی در پایین‌دست جلوگیری کنند.

وی گفت: اجرای این طرح تأثیر بسزایی در حفاظت از منابع آب‌وخاک و جلوگیری از اثرات مخرب وقوع سیل دارد و همچنین با کاهش سرعت جریان سطحی، موجب افزایش نفوذ آب به لایه‌های زیرین خاک می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید