Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خبر داد:

ایجاد 2 هزار هکتار تاغ کاری و پوشش گیاهی برای جلوگیری از گسترش بیابان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ایجاد 2 هزار هکتار تاغ کاری و پوشش گیاهی برای جلوگیری از گسترش بیابان خبر داد.

ایجاد 2 هزار هکتار تاغ کاری و پوشش گیاهی برای جلوگیری از گسترش بیابان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی ترابی درحاشیه بازدید از طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در شهرستان سرخه این استان، اظهار داشت: شهرستان سرخه با مساحت حدود  922  هزار هکتار در مجاورت شهرستان سمنان و آرادان قرار دارد که حدود 78 درصد آن را بیابان تشکیل داده و از این مقدار 358 هزار هکتار آن تحت تاثیر فرسایش بادی بوده که 13 درصد آن بعنوان کانون بحرانی فرسایش بادی در 5 منطقه شناخته شده است و از ابتدا تا درحال حاضر (سال 1400) بیش از 6600 هکتار جنگل دست کاشت در این شهرستان ایجاد شده است .

وی گفت: تاغزارهای منطقه صوفی آباد در شهرستان سرخه کشت آن از سال 95 آغاز شده و تا کنون حدود 2هزار هکتار ایجاد شده است که ضمن ایجاد پوشش گیاهی و جنگل دست کاشت در منطقه ، تاثیر بسزایی بر کاهش ورود گردوغبار  بخصوص در تابستان که منطقه متاثر از بادهای جنوب و جنوب غرب میباشد به شهر سمنان داشته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مساحت بیابانهای استان سمنان حدود ۵ میلیون و ۲۰۰هزار هکتار می باشد که بیش از نیمی از سطح استان را پوشانده این اراضی بیشتر در بخش های جنوبی و جنوب شرق استان قرار داشته و شامل شوره زار ، کفه های رسی و نمکی ،  اراضی بدلند، سنگلاخ ، ناهمواریهای ماسه ای و … میباشند. همچنین سطح بسیار زیادی از اراضی استان ( به خصوص در نواحی مرکزی ) دارای پوشش بسیار کم و ضعیف است.

ترابی بیان کرد: طبق بررسیها حدود 1371675 هکتار از اراضی استان در 19 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی (بعنوان یکی مهمترین جنبه های بروز پدیده بیابانزایی) قرار دارد، که حدود 535173  هکتار آن بعنوان کانونهای بحرانی فرسایش بادی شناخته شده که خسارت آن سالانه بطور متوسط 330 میلیارد ریال است.

 اجرای طرح‌های مدیریت هرزآب با بذرکاری در کانون‌های تولید گرد و خاک استان سمنان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان درحاشیه این بازدید نیز گفت: طرح‌های مدیریت هرزآب با تشکیل هلالی نگهداری آب در بیابان‌ها و بذرکاری در کانون‌های تولید گرد و خاک استان سمنان در دست اجراست که در نتیجه آن سطح قابل توجهی از بیابان‌های مستعد تولید گرد و خاک در استان سمنان، با کاشت گیاهان مقاوم پوشیده شده‌است.

علی ترابی افزود: همچنین طی سال‌های گذشته سطح قابل توجهی از مناطق بیابانی استان با گیاهان مقاوم پوشیده شده‌است که عملیات مراقبت و نگهداری از آن‌ها توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان دنبال می‌شود.

علی ترابی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت :این اداره کل از سال 1347 و در راستای بیابانزدایی و کنترل فرسایش بادی در سطح استان تا کنون بیش از  113هزار هکتار جنگلهای دست¬کاشت بیابانی عمدتا با گونه تاغ ایجاد نموده و تا حدود زیادی معضل فرسایش بادی ، بخصوص در اطراف شهرها و راههای اصلی استان کنترل کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید