Iranian Agriculture News Agency

انجام شد

54 هکتار جنگل‌کاری در قالب پروژه‌های احیا و غنی‌سازی جنگل و توسعه جنگل در استان سمنان

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: این استان ۳۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که از این مقدار ۵۸ هزار هکتار گونه‌های پهن‌برگ است.

54 هکتار جنگل‌کاری در قالب پروژه‌های احیا و غنی‌سازی جنگل و توسعه جنگل در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، بهزاد گلابیان اظهار کرد: در اجرای طرح صیانت از جنگل‌های شمال 24 هکتار از اراضی جنگلی مستعد در قالب پروژه‌های احیا و غنی‌سازی جنگل و توسعه جنگل در سال گذشته جنگل‌کاری شد.

وی گفت: 58 هزار هکتار از جنگل‌های پهن‌برگ شمال استان سمنان در مناطق کالپوش شهرستان میامی، ابر و قطری شهرستان شاهرود، پشتکوه و خطیر کوه شهرستان مهدی‌شهر شامل ناحیه رویشی خزری است.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: جنگل‌کاری‌های مذکور در مناطق رودبارک شهرستان مهدی‌شهر و ابر شهرستان شاهرود واقع است و به ترتیب در طرح صیانت از جنگل‌های شمال مساحت‌های 9 و 15 هکتار انجام شده است همچنین از محل اعتبارات استانی 10 هکتار از اراضی منطقه عبدل‌آباد شهرستان سرخه با گونه اکالیپتوس و 20 هکتار نیز در شهرستان دامغان با گونه‌های ارس و زرشک نهال‌کاری شده است.

گلابیان ابراز امیدواری کرد تا با رعایت قرق مناطق جنگل‌کاری شده و انجام به‌موقع عملیات آبیاری و مراقبت شاهد استقرار نهال‌کاری‌ها در سال‌ها آینده باشیم.

آتش‌سوزی بلای جان جنگل‌ها است

بهزاد گلابیان رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به این که توجه بیشتر به مدیریت منابع طبیعی و ظرفیت‌های مردمی از بروز بسیاری از مشکلات در عرصه‌های منابع طبیعی جلوگیری می‌کند، گفت: جنگل‌ها و عرصه‌های جنگلی جزو ثروت‌های طبیعی هستند که هم برای نسل حاضر و نسل‌های آینده از اهمیت بسزائی برخوردار است و این ذخایر علاوه بر نقشی که در بهبود و سالم‌سازی محیط‌زیست دارد، باعث رونق اقتصادی، درآمدزایی و توسعه جوامع محلی و روستاها می‌شود که براین اساس حفظ و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی یک وظیفه همگانی به شمار می‌رود.

گلابیان دیگر مشکلات حوزه جنگل و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان را آتش‌سوزی عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی نقش بهره‌برداران از عرصه‌های منابع طبیعی را در جلوگیری از تخریب این عرصه‌ها مهم دانست و تصریح کرد: بهره‌برداران واقعی خود باید در حفظ و حراست از این عرصه‌ها کوشا باشند و برای جلوگیری از وقوع هرگونه تخریب و آتش‌سوزی راهکارهای پیشگیرانه را اتخاذ کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید