Iranian Agriculture News Agency

آلودگی ۶۰۰۰ هکتار تاغ زارهای شهرستان سمنان به بیماری سفیدک

مسئول واحد بیابان‌زدایی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان از پایان اجرای طرح مبارزه با آفات و بیماری‌ها در ۳۰۰ هکتار از تاغ زارهای جنوب دلازیان و حاجی‌آباد سمنان خبر داد و گفت: تقریباً ۶۰۰۰ هکتار از ۱۳ هزار هکتار تاغ زارهای شهرستان سمنان به بیماری سفیدک آلوده هستند.

آلودگی ۶۰۰۰ هکتار تاغ زارهای شهرستان سمنان به بیماری سفیدک

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، امیر بیدختی با بیان اینکه این آفت یکی از انواع راسته نیم بالان یا سن‌ها است که باعث خشکیدگی بوته‌های تاغ چندین ساله می‌شود اظهار کرد: بررسی‌های گیاه‌پزشکی نشان داده که بهترین شیوه مبارزه و دفع این آفت و پیشگیری از شیوع آن در مناطق دیگر با توجه به گسترش شدید آفت، شیوه قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی است.

وی با اشاره به بیماری برخی از تاغ زارهای شهرستان سمنان اظهار کرد: ۹۰ درصد از تاغ زارهای منطقه حاجی‌آباد شهرستان سمنان به آفت شپشک و سفیدک تاغ آلوده شده است.

مسئول واحد بیابان‌زدایی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان تصریح کرد: برای مبارزه با آفت شپشک درختان آلوده، کف بر شده که پس از مدتی، همین درختان دوباره جست زنی کرده و مجدداً منطقه با درختان جوان و سالم تاغ احیا می‌شود.

بیدختی ادامه داد: تاغ به‌عنوان یک‌گونه مقاوم به خشکی یکی از گونه‌های اصلی و مهم در عملیات بیابان‌زدایی در این شهرستان است به‌طوری که در طول چند سال گذشته سطح زیادی از مناطق بیابانی این شهرستان با این‌گونه احیا و روند پیشروی بیابان در این مناطق تا حد بسیار زیادی کنترل شده است.

وی ادامه داد: از چوب درختان قطع شده در صنایعی مانند تهیه سرکه، تقویت اراضی کشاورزی و باغی، تولید پودر و در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع تولید آجر و سفال ساختمانی نیز استفاده می‌شود.

مسئول واحد بیابان‌زدایی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان در ادامه گفت: در ادامه عملیات اجرایی سال گذشته که در سطح ۳۷۵ هکتار اجرا شد، امسال نیز دو منطقه ۲۰۰ و ۱۰۰ هکتاری شناسایی شده که مقرر شد متناسب با اعتبارات تخصیص داده شده در سطح ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های آلوده به آفت شپشک و سفیدک عملیات قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی در سه فاز انجام گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید