Iranian Agriculture News Agency

پدافند غیرعامل و ضرورت آن در بخش کشاورزی؛

تولید محصولات راهبردی در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی استان سمنان است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تولید محصولات راهبردی را در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی این استان عنوان کرد.

تولید محصولات راهبردی در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی استان سمنان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدرضا قاسمی در جلسه پدافند غیرعامل این سازمان اظهار کرد: در این مقطع با توجه به اهمیتی که تولید محصولات راهبردی مانند غلات نهاده دامی و دانه‌های روغنی دارد و از طرفی در سال پیش رو که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده و معظم له بر ضرورت حرکت به سمت خودکفایی در تولید محصولات راهبردی تأکید دارند باید به این سمت حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت افزایش خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک و راهبردی است گفت: باید تمرکز در تولید محصولات راهبردی در دستور کار باشد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان استفاده بر ضرورت استفاده از بذور گواهی‌شده با استاندارد لازم تأکید کرد و گفت: استفاده از این بذور هم در عملکرد و هم بهبود راندمان می‌شود و باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

قاسمی گفت:همچنین استفاده از این بذور مقاوم و استاندارد و گواهی‌شده سبب کاهش مخاطرات در بحث علف‌های هرز، مقاومت به عوامل خسارت زا و آفات و بیماری‌ها و تنش‌های محیطی و خشکی و شوری شده و باید در حوزه تولیدات گیاهی استفاده از این بذور در اولویت باشد.

وی گفت: در حوزه دام استفاده از بقایا و ضایعات کشاورزی در جهت تغذیه دام به عنوان یک اولویت توجه شود و در کنار آن نیز تجهیز و آماده‌سازی آزمایشگاه بهداشتی خوراک دام نیز باید در دستور کار باشد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: در سنوات اخیر با توجه به مشکلاتی که در تأمین نهاده دام وجود داشته است بیشتر تمرکز روی تأمین بوده است و این آزمایشگاه خوراک دام طیور و آبزیان و موضوعات کیفی نهاده باید مدنظر باشد که سبب افزایش کیفی تولیدات و افزایش راندمان و بهبود عملکرد در حوزه دام باشد.

قاسمی گفت: آماده‌سازی و تجهیز آزمایشگاه مرجع جهت تشخیص کیفیت عسل به صورت جدی پیگیری شود و کمبود منابع مالی برای تکمیل این آزمایشگاه باید بررسی شود تا از طریق سازمان تحقیقات پیگیری شود و همچنین از اعتبارات استانی هم کمک گرفته شود.

تهدیدات زیستی در حوزه منابع طبیعی بسیار زیاد است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تهدیدات زیستی در حوزه منابع طبیعی بسیار زیاد است گفت: با این گستردگی جغرافیایی و پهناور استان و با امکانات محدودی که مجموعه اداره کل منابع طبیعی دارد پاسخگوی نیاز اضطراری آن بخش نیست.

قاسمی با اشاره به تغییر اقلیم و تأثیر آن بر منابع طبیعی و محیط‌زیست گفت: گسترش بیابان و مشکلاتی که در آفات و بیماری در اراضی و جنگل‌ها با آن مواجه هستیم نیازمند توجه بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه منابع طبیعی علاوه بر عوامل قهری و طبیعی، عوامل انسانی نیز هم مزید بر علت شده و عمده آتش‌سوزی‌ها و از بین رفتن تاغ زارها بیشتر تحت تدثیر عوامل انسانی است که نیازمند توجه بیشتر است و استفاده از فناوری‌های جدید در پایش و رصد و شناسایی مورد تهدید کانون آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی یک ضرورت است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ساماندهی گروه مردمی و NGO ها خیلی مهم است چون امکانات دولتی قطعاً پاسخگوی نیاز این بخش نیست.

قاسمی تصریح کرد: در حوزه تغییرات اقلیم بخش تحقیقات تکلیف جدی‌تری دارند، چه مرکز تحقیقات استان و چه مرکز تحقیقات شرق استان که باید نقش خود را در ارتباط با شناسایی ارقام مقاوم و اصلاح و تغییر الگو به شکل جدی پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه برنامه سازگار با کم‌آبی و یا تنش شوری و خشکی در استان تدوین‌شده است گفت: بخش تولیدات گیاهی باید متناسب با شرایط اقلیم جدید که با آن مواجه هستیم برنامه‌ای با توجه به اقتضای کشور تدوین کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: در تولید محصول علوفه‌ای در کنار سایر محصولات راهبردی مثل غلات و دانه‌های روغنی نیاز جدی وجود دارد و با توجه به شدت وابستگی کشور در این حوزه باید برنامه‌ها به این شکل اصلاح شود تا میزان تاب‌آوری و انطباق با شرایط موجود در این حوزه بالا رود.

قاسمی بر ضرورت حفاظت و پایش انبارها نیز تأکید کرد.

وی گفت: در زمینه پست‌های قرنطینه‌ای هم یک ضرورت و نیاز است هم در حوزه تولیدات گیاهی وهم در حوزه دام. مبادی ورودی از شرق استان متعدد است و باید کنترل لازم انجام شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  تصریح کرد: در بخش کشاورزی موضوعات پدافندی بسیار زیاد است که با عوامل زنده و هم عوامل غیرزنده و مخاطرات و بلایای طبیعی و قهری مواجه هستیم و باید در این زمینه برنامه‌ریزی لازم انجام شود و در این راستا توجه به مباحث آموزشی و اطلاع‌رسانی در جهت آگاهی بخشی در بین بهره‌برداران و گروه‌های هدف می‌تواند کمک کند تا به شرایط بهتری در حوزه پدافند غیرعامل و افزایش تاب‌آوری کشور در مقابل عوامل مخاطره‌آمیز برسیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید