Iranian Agriculture News Agency

کشت گردوی گرمسیری پیوندی برای نخستین بار در استان سمنان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از کشت گردوی گرمسیری پیوندی برای نخستین بار در این استان خبر داد.

کشت گردوی گرمسیری پیوندی برای نخستین بار در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، مهدی قرائیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشت پکان پیوندی برای نخستین بار در استان سمنان انجام شده است اظهار کرد: کشت این محصول در مناطق گرمسیر شاهرود  و آرادان در گرمسار  انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: کشت ۶ رقم پیوندی ارقام تجاری پکان  یا گردوی گرمسیری برای تعیین سازگاری این ارقام و به عنوان یک الگوی کشت جدید برای مناطق گرمسیری در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: پکان مانند گردو یک محصول خشکباری و ارقام پیوندی مربوطه محسوب می شود.

قرائیان گفت: کشت این محصول با هدف توسعه ارقام خشکبار و تامین یک گونه جدید در سبد غذایی کشت شده است.

وی افزود: پرورش درخت گردو پکان قطعاً به سودآوری اقتصادی باغداران کمک خواهد کرد زیرا یکی از ارقام بسیار با کیفیت گردو است که مغزی بسیار چرب و خوش طعم دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: گردوی پکان، نژادی است که نیاز سرمائی آن پایین بوده و در مناطق که آب و هوای گرمی دارند یا به اصطلاح گرمسیر هستند، رشد بسیار خوبی خواهد داشت و محصولی مناسب و با کیفیت بالایی تولید خواهد کرد.

قرائیان افزود: علت محبوبیت نهال گردو پکان، به این دلیل است که در مناطق گرمسیر معمولا مغز گردو ها پوک می شود و برگ و محصول درخت می سوزد، اما در این نژاد گیاه، کاملا نتیجه مطلوب است.

وی تصریح کرد: درخت گردو پکان، از چند جهت دیگر نیز محبوبیت‌های ویژه ای دارد که از جمله آنها می توان به مرغوبیت چوب این درخت گردو و روغن مغز گردو پکان؛ نام برد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید