Iranian Agriculture News Agency

پروژه تکثیر در اسارت یوز با قوت ادامه می‌یابد

معاون سازمان محیط‌زیست کشور با بیان اینکه پروژه تکثیر در اسارت یوز با قوت ادامه می‌یابد گفت: آنچه برای ما محرز است این است که جمعیت یوزپلنگ از ۲۰ قلاده بیشتر نیست.

پروژه تکثیر در اسارت یوز با قوت ادامه می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، حسن اکبری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این تعداد یوز در کل محدوده توران و اطراف میاندشت و زیستگاه‌های موجود یوزپلنگ که زادآوری می‌کنند در سراسر کشور است و در کل از ۲۰ قلاده بیشتر نیست.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که جمعیت گوشت‌خوار به این عدد می‌رسد و تعداد آن از ۵۰ قلاده پایین‌تر می‌رسد بسیار کم و ناچیز محسوب می‌شود و از نظر ژنتیکی بسیار به‌شدت آسیب‌پذیر است.

معاون سازمان محیط‌زیست کشور با تأکید بر اینکه باید این‌گونه باید به‌طور ویژه موردحفاظت قرار گیرد خاطرنشان کرد: پروژه آغاز شده با قوت ادامه می‌یابد و امیدواریم زاده‌هایی را از این جفت یوز که جفت‌گیری داشتند بگیریم و کم‌کم بتوانیم آن‌ها را به شرایط مناسب‌تری که می‌تواند شرایط تکثیر در شرایط نیمه‌طبیعی باشد انتقال دهیم.

اکبری ابراز امیدواری کرد از این طریق بتوان جمعیتی را به‌عنوان ذخیره داشته باشیم اگر چه طبیعتاً جمعیتی که در اسارت تکثیر شود بازگرداندن آن به طبیعت آن‌ها طبیعتی که طعمه بسیار کم است سخت است اما به‌عنوان یک‌راه حلی برای حفظ ژنوم گونه بسیار مورد تأکید ما است و حمایت می‌کنیم ادامه یابد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از کمک‌های غیردولتی برای حفاظت از گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی گفت: شماره ۱۵۴۰ صندوق ملی محیط‌زیست است و نیاز است تا مشارکت خارج از سازمان جلب شود تا کارهای حفاظتی یوز تقویت شود و این امر راهی برای شروع کمک به حفاظت از یوز از راه کمک‌های غیردولتی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید