Iranian Agriculture News Agency

سیزدهمین جلسه کارگروه یاوران تولید با موضوع ارائه راهکارهای مدیریت خشکسالی در حوزه گیاهپزشکی برگزار شد

روز چهارشنبه مورخ ۱۹/۰۳/۱۴۰۰ سیزدهمین جلسه کارگروه یاوران تولید با موضوع ارائه راهکارهای مدیریت خشکسالی در حوزه حفظ نباتات و گیاه پزشکی در محل سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهادکشاورزی برگزار شد.

سیزدهمین جلسه کارگروه یاوران تولید با موضوع ارائه راهکارهای مدیریت خشکسالی در حوزه گیاهپزشکی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان،  روز چهارشنبه مورخ ۱۹/۰۳/۱۴۰۰ سیزدهمین جلسه کارگروه یاوران تولید با موضوع ارائه راهکارهای مدیریت خشکسالی در حوزه حفظ نباتات و گیاه پزشکی در محل سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهادکشاورزی برگزار شد. در این جلسه آقای دکتر عارف معروف راهکارهای مدیریت خشکسالی در حوزه گیاهپزشکی را که برگرفته از جلسات کارشناسی پیرامون این موضوع بود ارائه نمودند. سپس اعضای کارگروه و مدیران و نمایندگان جهاد کشاورزی شهرستانهای استان به بیان دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند. مهمترین راهکارهای پیشنهادی ارائه شده گروه کارشناسی در این جلسه عبارت بود از:

راهکارهای کوتاه مدت:

۱- تقویت شبکه های مراقبت و پایش هدفمند به منظور پیش آگاهی برای آفات مختلف به ویژه مگس زیتون، زنجره مو، کرم سیب، آفات کلزا و چوبخوارها

۲- توجه ویژه به آفات و بیماریهایی که تاکنون به عنوان آفات درجه یک نبوده اند و به واسطه ی شرایط اقلیمی فعلی به معضل جدید تبدیل می شوند.

۳- کنترل جدی علف های هرز در باغات و مزارع، چرا که علف های هرز بعنوان رقیب جدی و سرسخت در مصرف آب برای محصولات کشاورزی هستند.

راهکارهای میان و بلند مدت:

۱- تامین اعتبار لازم برای دو تا سه سال آینده جهت فعالیت و تقویت شبکه های مراقبت و پایش با همکاری بخش خصوصی

۲- انجام مطالعات در خصوص تنش های خشکی و کم آبی در محصولات اساسی کشاورزی استان به منظور آگاهی از میزان تحمل ارقام مختلف نسبت به خسارت آفات و بیماریهای رایج و تا حد امکان معرفی ارقامی از محصولات زراعی و باغی که تحمل بالاتری در شرایط خشکسالی دارند.

۳- اصلاح روش های آبیاری به منظور کاهش و جلوگیری از هدر رفت آب و جلوگیری از اثرات نامطلوب برخی از روش های آبیاری در گسترش بیماریهای گیاهی

در این جلسه مقرر گردید با مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی هماهنگی لازم صورت گیرد تا اعتبارات لازم برای عملیاتی کردن این راهکارها در برنامه های این مدیریت گنجانده شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید