Iranian Agriculture News Agency

کشت پسته مورد تاکید کارشناسان جهاد کشاورزی استان زنجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با اشاره به اینکه در سطح استان بیش از ۴۰۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که قریب به ۵۰ هکتار از آن بارده هستند عنوان کرد: در طول سال گذشته ۶۷ تن پسته از سطح باغات بارور،ه برداشت شد که پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش آن در سال جاری باشیم.

کشت پسته مورد تاکید کارشناسان جهاد کشاورزی استان زنجان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان، جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: در شرایطی که خشکسالی در اقصی نقاط کشور ریشه دوانده و زمین‌های کشاورزی دیگر آبی به خود نمی‌بینند تا روزهای پررونق گذشته را زنده کنند، روی آوردن به کشت گونه‌هایی با نیاز آبی پائین می‌تواند راهکاری برای نجات کشاورزی باشند. محصولاتی چون پسته، زعفران و گیاهان دارویی به دلیل نیاز به آب کم و درآمد زیادی که از آن به دست می‌آید، می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع محصولات کشاورزی باشند.

جواد تاراسی اضافه کرد: بنابراین جایگزینی کشت محصولات با نیاز آبی پایین با محصولات پرآب از سیاست‌ها و برنامه‌های مهمی است که در راستای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی دنبال می‌شود. در این میان پسته از جمله گیاهانی است که علاوه بر مقاومت بالا در برابر خشکی، به لحاظ اقتصادی نیز برای بهره‌برداران بسیار سودآور است و این محصول در جایگزینی کشت با محصولات پرآب مورد توجه قرار گرفته است.

تاراسی با بیان اینکه: استان زنجان نیز با قرارگیری در منطقه نیمه خشک سالانه میزان بارندگی کم‌تر از ۲۵۰ میلی‌متر در سال دریافت می‌کند و این امر در کنار برداشت غیرمجاز آب از منابع آبی زیرزمینی شرایط دشت‌های استان را بحرانی‌تر می‌کند، اضلافه کرد: بنابراین جایگزینی کشت درخت پسته با محصولات پر آب‌بری همچون هندوانه که سالانه سطح وسیعی از مزارع زیرکشت این محصول می‌‌رود علاوه بر ارزش افزوده بالا و ارزآوری برای استان و کشور سبب کاهش تلفات آبی نیز خواهد شد. از سویی دیگر برخی مناطق استان به دلیل اینکه دارای شوری بالایی هستند امکان کشت محصولات متعددی وجود ندارد و این شرایط نیازمند کشت محصولاتی با توان تحمل درجه شوری بالایی است.

وی با بیان اینکه این محصول یک محصول اقتصادی محسوب می‌شود اما نسبت به سرمای بهاره و بارندگی آسیب‌پذیر است و گرمای شدید هم جوانه‌هایش را از بین می‌برد گفت: با بهره‌گیری از توان تحقیقاتی در عرصه اجرا، می‌توان خسارات ناشی از مخاطرات جوی را نیز کاهش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان دارای ظرفیت‌های مناسبی در حوزه باغداری است اظهار داشت: پسته، یکی از این محصولاتی است که سودآوری بالایی دارد و این محصول راهبردی برای دستیابی به جایگاه اقتصادی واقعی خود نیازمند رویکردهای نوین در ایجاد باغ‌ها، سامانه‌های آبیاری، روش‌های تحقیقاتی و تغییر دیدگاه در عرضه تولیدات به‌صورت فرآوری است.

است و گرمای شدید هم جوانه‌هایش را از بین می‌برد گفت: با بهره‌گیری از توان تحقیقاتی در عرصه اجرا، می‌توان خسارات ناشی از مخاطرات جوی را نیز کاهش داد.

تاراسی با بیان اینکه طرح توسعه پسته در استان زنجان کاملا مطالعه شده انجام می‌گیرد تا توسعه طرح با اطمینان از اقتصادی بودن آن در یک منطقه دنبال شود، گفت: امکان استفاده از آب‌های بی‌کیفیت یا به عبارتی آب‌های با EC و درجه شوری بالا از مزایای کشت پسته است و استفاده از آب‌های با EC بالا سبب کاهش عملکرد محسوس سایر محصولات می‌شود در حالی که پسته نسبت به آب‌های شور مقاوم است.

وی با بیان اینکه در سطح استان زنجان، شهرستان ماهنشان بیشترین میزان کشت پسته را دارد بیان کرد: بیشترین عملکرد محصول نیز در این شهرستان انجام می‌گیرد زیرا با وجودی که در شهرستان‌های خدابنده و زنجان نیز در سطح محدودی باغات پسته وجود دارند اما میزان برداشت محصول تولیدی پایین‌تر است.

تاراسی با اشاره به اینکه در سطح استان بیش از ۴۰۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که قریب به ۵۰ هکتار از آن بارده هستند عنوان کرد: در طول سال گذشته ۶۷ تن از سطح باغات بارور، پسته برداشت شد که امسال پیش‌بینی به افزایش این میزان است

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید