Iranian Agriculture News Agency

زنجان، پیشتاز پروژه اصلاح نژاد گوسفندی به منظور چند قلو زایی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری از سال ۸۵ با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه زنجان با وارد کردن سلول‌های جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از کشور نیوزیلند آغاز شده است.

زنجان، پیشتاز پروژه اصلاح نژاد گوسفندی به منظور چند قلو زایی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان، جواد تاراسی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه ایران جزو هشت کشور دارنده فناوری چندقلوزایی است و در زمینه اصلاح نژاد گوسفند افشاری نیز بسیار موفق بوده است تصریح کرد: طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری از سال ۸۵ با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه زنجان با وارد کردن سلول‌های جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از کشور نیوزیلند آغاز شده است.

وی افزود: سال گذشته برای نخستین بار قوچ‌های افشار پنج قلو در این استان به دنیا آمدند در صورتی که سال‌های گذشته در زنجان که پیشتاز اصلاح نژاد گوسفندی است تا چهار قلو زایی انجام شده بود.

تاراسی اظهار داشت: تاکنون ۱۵۰ هزار راس گوسفند در قالب طرح اصلاح نژاد ژن دار شده اند و بیش از ۱۲ درصد از برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی زنجان در رابطه با ژن دار کردن گوسفند افشاری در استان عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصلاح نژاد دام سبک در ۱۳۲ دامداری روستاهای زنجان انجام می‌شود، گفت: اجرای این طرح افزایش تولید گوشت در استان زنجان را به همراه داشته و در تأمین گوشت قرمز کشور هم مؤثر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ژن دار شدن ۲۰ هزار رأس دام در سال از برنامه‌های این سازمان بوده و تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار راس گوسفند در این استان اصلاح نژاد شده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید