Iranian Agriculture News Agency

کنترل آفت مگس زیتون در طارم با ۳۲ ایستگاه پیش آگاهی

با فعالیت ۳۲ ایستگاه پیش آگاهی مگس زیتون در طارم، جمعیت آفت مگس زیتون بسیار پایین است.

کنترل آفت مگس زیتون در طارم با  ۳۲ ایستگاه پیش آگاهی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان، نبی اله بختکی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر عملیات ردیابی و پیش آگاهی در خصوص کنترل آفت مگس زیتون در دست اجراست و این آفت در زنجان کنترل می‌شود.

او با بیان اینکه کنترل آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی برای تامین امنیت غذایی بسیار مهم است، افزود: گاهی اوقات عدم کنترل خسارت ناشی از برخی آفات، موجب از بین رفتن ۱۰۰ درصد محصول مزارع است.

بختکی افزود: عملیات ردیابی و پیش آگاهی با حضور ۱۲ کارشناس بخش خصوصی کشاورزی در سطح ۲۰ هزار از باغات زیتون طارم در حال انجام است.

او ادامه داد: روند مبارزه و کنترل آفت مگس زیتون بسیار موفقیت آمیز بوده و خوشبختانه بر اساس بررسی‌ها و بازدید‌های صورت گرفته از ایستگاه‌های پیش‌آگاهی مگس زیتون در این شهرستان جمعیت آفت در اغلب باغات هنوز به نرم مبارزه نرسیده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: نصب کارت زرد، انجام به موقع عملیات ردیابی و پیش آگاهی و کنترل در راستای مقابله با این آفت موجب شده تا کنون هیچ موردی از خسارت به باغات زیتون این شهرستان گزارش نشود.

وی تصریح کرد: لازم است تا باغداران جهت جلوگیری از خسارت این آفت حتما با راهنمایی و دریافت مواد و تجهیزات لازم از مرکز جهادکشاورزی نسبت به مبارزه به موقع با این آفت اقدام کنند.

گفتنی است آفت مگس زیتون افزون بر تغذیه بخش عمده‌ای از زیتون، با سوراخ‌هایی که در آن ایجاد می‌کنند، زمینه ورود قارچ‌ها و باکتری‌ها به درون میوه زیتون را فراهم کرده و سبب له شدگی و پوسیدگی باقیمانده میوه و ریختن آن پای درخت می‌شود و از طرفی روغنی که از این زیتون‌های آلوده گرفته می‌شود، کیفیت چندان خوبی ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید