Iranian Agriculture News Agency

طرح ارتقا کیفیت برای هشت محصول کشاورزی پُرمصرف در استان زنجان عملیاتی می شود.

رئیس سازمان از تشکیل کمیته راهبردی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای اجرای طرح ارتقا کیفیت و کاهش آلایندگی محصولات منتخب خبر داد و افزود: با توجه به ابلاغ مصوبات نشست ملی روسای دبیرخانه‌های کارگروه سلامت و امنیت غذایی ؛اصلاح و بهبود میانگین عوامل خطر زا اعم از سموم آفات نباتی، فلزات سنگین و نیترات در این تعداد از محصولات کشاورزی پرمصرف در استان انجام می‌ شود. سیب درختی، خیار بوته‌ای، خیار گلخانه‌ای، گوجه فرنگی بوته‌ای و گلخانه‌ای، پیاز و سیب زمینی از محصولاتی هستند که آلاینده های آنها ارزیابی می شود . به گفته تاراسی، همواره استاندارد سازی میزان توزیع کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی برای تولید محصول سالم و حفظ محیط زیست، عدم آلودگی آب و خاک، مدیریت و بررسی میزان آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی و حفظ سلامت خاک با جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی رویکرد مدیریتی این سازمان است.

طرح ارتقا کیفیت برای هشت محصول کشاورزی پُرمصرف در استان زنجان عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان، جواد تاراسی رئیس سازمان از تشکیل کمیته راهبردی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای اجرای طرح ارتقا کیفیت و کاهش آلایندگی محصولات منتخب خبر داد و افزود: با توجه به ابلاغ مصوبات نشست ملی روسای دبیرخانه‌های کارگروه سلامت و امنیت غذایی ؛اصلاح و بهبود میانگین عوامل خطر زا اعم از سموم آفات نباتی، فلزات سنگین و نیترات در این تعداد از محصولات کشاورزی پرمصرف در استان انجام می‌ شود.

سیب درختی، خیار بوته‌ای، خیار گلخانه‌ای، گوجه فرنگی بوته‌ای و گلخانه‌ای، پیاز و سیب زمینی از محصولاتی هستند که آلاینده های آنها ارزیابی می‌شود.                                                                      

تاراسی به تفاهم‌نامه منعقد شده مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: به منظور سالم سازی محصولات کشاورزی کمیته فنی تهدید کننده‌های محیطی سلامت با موضوع مدیریت آلایندگی آب و آبیاری محصولات، مدیریت مصرف سموم آفت کش‌ها و کودهای شیمیایی در استان آغاز به کار کرد. تاراسی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان ارائه دهنده برنامه عملیاتی و سازمان غذا و دارو به عنوان نقطه کانونی برنامه هستند

وی ادامه داد: بازرسی مستمر، نمونه برداری و انجام آزمایش ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت به منظور کنترل باقیمانده‌های سموم آفت کش، نیترات، فلزات سنگین، سرب، کادمیوم و آرسنیک و با توجه به دوره‌های زمانی مشخص انجام می‌شود. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طی سال‌های گذشته نیز با توجه به اجرای برنامه‌های ترویجی و عملیاتی، محصولات کشاورزی استان از سطح کیفیت بالایی برخوردار بود.

به گفته تاراسی، همواره استاندارد سازی میزان توزیع کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی برای تولید محصول سالم و حفظ محیط زیست، عدم آلودگی آب و خاک، مدیریت و بررسی میزان آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی و حفظ سلامت خاک با جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی رویکرد مدیریتی این سازمان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید