Iranian Agriculture News Agency

مصاحبه پژوهشی:

"کاملینا" مسیر جدید خودکفایی در تولید روغن خوراکی

توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله کاملینا از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تولید و تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور در داخل در چارچوب سیاست اتکای امنیت غذایی به تولیدات داخلی و خودکفایی و کاهش واردات این ماده غذایی است.

"کاملینا" مسیر جدید خودکفایی در تولید روغن خوراکی

به گزارش خبرنگار ایانا، در حال حاضر دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی اهمیت خاصی داشته و پس از غلات دومین ذخائر غذایی جهان را تشکیل می‌دهند. روغن‌های نباتی تولید شده به طورعمده از دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا به دست می‌آید. امروزه صنعت روغن کشی جزو صنایع راهبردی محسوب می‌شود.

در ایران نیز اراضی قابل کشت وسیع و زمینه‌های مساعدی برای کشت دانه‌های روغنی وجود دارد، اما متاسفانه براساس آمار‌های موجود هنوز بیش از ۹۵ درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج تامین می‌شود. با وجود این گیاهان روغنی رایج مانند سویا، آفتابگردان و کلزا علی رغم مزیت‌های فراوان، خود دارای محدودیت‌های از جنبه‌های مختلف کشت و شرایط اقلیمی می‌باشند و احتیاجات بالایی نسبت به آب و نهاده‌ها دارند؛ بنابراین نیاز به محصولات روغنی جدید با سازگاری بیشتر و احتیاجات کمتر به شدت احساس می‌شود.

توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله کاملینا از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تولید و تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور در داخل در چارچوب سیاست اتکای امنیت غذایی به تولیدات داخلی و خودکفایی و کاهش واردات این ماده غذایی است. در همین راستا و برای تحلیل و بررسی بیشتر میزان و وضعیت تولید کلزا در کشور، میزان و نیاز مصرف داخلی، میزان واردات و خروج ارز، برنامه و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه و جهش تولید، همچنین موانع و چالش‌ها و راهکار‌های جهش تولید کلزا در کشور، مصاحبه‌ای با دکتر دانیال کهریزی، دکترای به نژادی و ژنتیک گیاهی، استاد تمام دانشگاه رازی و مجری پروژه تولید گیاه کاملینا در کشور انجام شده که مهمترین بخش‌های آن در این پژوهش ارائه می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید