Iranian Agriculture News Agency

بررسی کشاورزی علمی و دقیق و نقش آن در توسعه کشاورزی

مهمترین نقش فناوری کشاورزی دقیق، تحقق کشاورزی پایدار است که در قالب کاهش استفاده از نهاده ‏هایی، چون کود‌های شیمیایی و در نتیجه کاهش آلودگی زیست محیطی به ‏ویژه آلودگی‏ های آب‏های زیرزمینی قابل دستیابی است..

بررسی کشاورزی علمی و دقیق و نقش آن در توسعه کشاورزی
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: امروزه کمتر رشته‌ای را می‌توان یافت که از ابداعات و دستاورد‌های مدرن فناوری دور مانده باشد. صنعت کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که با وجود منابع طبیعی محدود بیش از پیش نیازمند فناوری روز برای از میان برداشتن موانع می‌باشد.

مدیریت و سیاستگذاری صحیح فناوری نقش بسزایی در توسعه آن دارد، زیرا می‌تواند محیط مناسب برای فناوری را ایجاد کند. این محیط می‌تواند هم در سطح ملی و هم در سطح بنگاه‌ها ایجاد شود. ایجاد محیط مناسب در سطح ملی از وظایف دولت‌ها است که به طور طبیعی شامل تدوین سیاست ها، برنامه ها، ترویج فرهنگ نوآوری، ایجاد نهاد‌های لازم و وضع قوانین و مقررات تسهیل کننده می‌باشد. دولت‌ها می‌توانند با سیاستگذاری صحیح بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی نیز تاثیر داشته و روابط بین نهاد‌های مرتبط با توسعه فناوری را تسهیل کنند.

بخش کشاورزی به عنوان بخش پایه و استراتژیک اقتصاد، تامین کننده غذا و مواد اولیه برای سایر بخش هاست. در صورت فعالیت مفید این بخش است که زمینه فعالیت و پیشرفت سایر بخش‌ها تهیه شده و کشور به سوی توسعه سوق می‌یابد. آنچه مسلم است توسعه و رونق کشاورزی با توجه به افزایش جمعیت و مسئله امنیت غذایی با تاکید بر سلامت غذا و از طرفی حفظ منابع پایه، تنوع زیستی و محیط زیست بدون به کارگیری و استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید میسر نمی‌شود.

واژه کشاورزی دقیق (Precision Agricalture) برای اولین بار در دهه ۸۰ میلادی در آمریکا عنوان گردید، این تعریف بر پایه تقاضا‌هایی بنا شده تا مسائل زیست محیطی را که نتیجه فعالیت کشاورزی همچون استفاده از آفت کش‌ها و کود بود را حل نماید و علاوه بر آن با افزایش بهره وری از منابع آب و خاک و کاهش ضایعات آن، ضریب بهینه محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

 
در همین راستا و برای تبیین و بررسی بیشتر کشاورزی دقیق در توسعه بخش کشاورزی و ابزار‌های آن، مصاحبه‌ای با آقای دکتر جهانبخش امامی، پژوهشگر موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که مهمترین بخش‌های آن در این پژوهش ارائه می‌شود.

بررسی کشاورزی علمی و دقیق و نقش آن در توسعه کشاورزی

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید