Iranian Agriculture News Agency

مصاحبه پژوهشی

ضرورت تشکیل زنجیره تولید کشاورزی فراسرزمینی

با توجه به جدید بودن فعالیت کشت فراسرزمینی، در بُعد فرامرزی اقدامات مختلفی طی چند سال اخیر انجام شده است و تا کنون حدود ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشور‌های هدف به صورت قرارداد‌های اجاره دراز مدت یا ملکی تحت کشت رفته است.

ضرورت تشکیل زنجیره تولید کشاورزی فراسرزمینی

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا و سیما:  یکی از راهبرد‌هایی که برخی از کشور‌ها در زمینه تأمین امنیت غذایی اتخاذ کرده‌اند، بهره‌گیری از منابع تولید و توسعه کشاورزی در کشور‌هایی است که دارای منابع کافی و ارزان برای تولید می‌باشد، که این راهبرد تحت عنوان «کشت فراسرزمینی» یا به زبانی ساده «کشاورزی در کشور‌های دیگر» شناخته می‌شود.

اهداف کشاورزی فراسرزمینی از جانب کشور‌ها و شرکت‌های حقیقی و حقوقی متفاوت است. این اهداف می‌تواند شامل تأمین بخشی از امنیت غذایی کشور سرمایه‌گذار، تأمین انرژی از طریق تولید سوخت‌‌های زیستی، تولید در کشور هدف به منظور صادرات محصولات کشاورزی یا ترکیبی از موارد فوق است.

مزایای متعددی برای کشت فراسرزمینی مطرح شده است که در این بین مواردی مانند تأمین بخشی از امنیت غذایی کشور و ایجاد اطمینان از تأمین نیاز کشور توسط سرمایه ‌گذاران داخلی، استفاده از منابع فراسرزمینی (آب و خاک و ...) و امکان برنامه ریزی برای حفظ و احیای منابع پایه تولید کشور، وجود زمینه‌‌های مستعد و مناسب برای فعالیت اقتصادی و سودآور توسط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، وجود بازار مطمئن و مناسب برای سرمایه‌گذاران کشاورزی فراسرزمینی، فراهم آمدن بازار مناسب برای صدور نهاده‌های تولید از قبیل ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، پمپ‌های آب و ... و از همه مهمتر صدور خدمات فنی و مهندسی کشاورزی، ایجاد فضای مناسب برای به کارگیری فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی، کسب مهارت و تجربه فعالان بخش خصوصی با حضور پایدار در عرصه جهانی و رقابت با تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی و عرضه‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی کشاورزی سایر کشور‌ها و تبادل اطلاعات علمی، فنی و اجرایی با سایر رقبا در کشور‌های هدف و انتقال تجربیات به داخل کشور از جمله مزیت‌های شایان توجه کشت فراسرزمینی محسوب می‌شود.

در همین راستا با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور و در سال جهش تولید، برای بررسی و تحلیل بیشتر مسئله کشت فراسرزمینی، مصاحبه‌ای با آقای دکتر اسماعیل نصراصفهانی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهش‌ های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که مهمترین بخش‌های آن در این پژوهش ارائه می‌شود.

 

ضرورت تشکیل زنجیره تولید کشاورزی فراسرزمینی

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید