Iranian Agriculture News Agency

امید در گفتگو با رادیو اقتصاد:

افزایش نرخ مهاجرت معکوس در روستاها با ایجاد اشتغال پایدار

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه با تزریق اعتبار اشتغال روستایی نرخ مهاجرت معکوس در روستاها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

افزایش نرخ مهاجرت معکوس در روستاها با ایجاد اشتغال پایدار

«محمد امید» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: دولت تدبیر و امید خدمات ویژه ای به روستاهای کشور ارائه داده که از جمله مهمترین این خدمات «ایجاد اشتغال پایدار روستایی » است.

وی اظهارداشت: بواسطه توجه ویژه دولت به زیرساخت های روستایی و توسعه اشتغال پایدار همگان امروز شاهد افزایش جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها در کشور هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تخصیص و جذب اعتبارات طرح اشتغال روستایی می‌تواند بیکاری روستائیان را کاهش دهد، گفت: اشتغال پایه و اساس توسعه روستایی است.

وی افزود: آمارها و بررسی های اولیه از اجرای طرح اشتغال روستایی نشان می‌ دهد که مهاجرت معکوس شکل گرفته و وضعیت جمعیتی روستاها در کشور بهتر از گذشته شده است.

امید اضافه کرد: یکی از کارهای ویژه دولت با وجود تامین همه زیرساخت های فراهم ‌شده در بحث بهداشت، آموزش، گاز و برق بحث «ایجاد اشتغال روستایی» بود زیرا توسعه زیرساخت ها به‌تنهایی برای روستاها کافی نیست و باید ثروت آفرینی، ایجاد کار و تولید مناسب هم در کنار آن شکل بگیرد.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی در روستاها کارهای خوبی انجام داده و زیرساخت های روستایی در بخش راه، بهداشت، آموزش، گاز و برق امروز قابل قیاس با گذشته نیست و به‌طور تقریبی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از این مزایا برخوردار هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: در این دولت سه خدمت از جمله گاز، شبکه ملی اطلاعات و ساختار و سازماندهی روستا خیلی ویژه به روستاها رفت.

وی افزود: خوشبختانه بهره مندی گاز روستایی در دولت تدبیر و امید با تلاش های صورت گرفته از ۳۰ به ۸۵ درصد رسیده است.

امید اظهارداشت: پیش از این سازماندهی خیلی خوبی در مناطق روستایی وجود نداشت اکنون از ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح کشور ۳۷ هزار روستا دارای دهیاری هستند.

وی ادامه داد: ضریب نفوذ آی تی در روستاها از ۱۲ تا ۱۳ درصد به بالای ۹۵ درصد در این دولت رسیده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: از محل منابع صندوق توسعه ملی اتفاق بسیار خوبی در بحث آب روستایی افتاده است.

وی افزود: عملیات ساخت و ساز مجتمع های آبرسانی روستایی به سرعت در حال انجام است به نحوی که در هفته ۱۰ روستا به شبکه آب آشامیدنی سالم و بهداشتی وصل می شود.

امید اظهارداشت: سال ۹۶ به میزان ۱,۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به اشتغال روستایی تخصیص یافت و این منابع در بخش های مختلف همچون کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی و فرآوری محصولات دامی و کشاورزی هزینه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایجاد ۲۰۰ هزار نفر اشتغال دستور برنامه طرح اشتغال پایدار روستایی بود، گفت: طبق آمار و اطلاعات موجود تاکنون از محل اجرای این طرح ۱۰۰ هزار نفر بیمه شده اند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: کارگروه ملی طرح اشتغال روستایی مرکب از سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری است.

وی ضمن اشاره به اینکه کارگروه مزبور آسیب های طرح اشتغال روستایی را شناسایی کرده است، اظهارداشت: بخشی از این آسیب ها اصلاح و بخش دیگر هنوز اصلاح نشده است.

امید در ادامه محدودیت اختیارات استان ها، الزام چهار بانک خاص برای پرداخت تسهیلات در قانون و بسیاری موارد دیگر را از جمله آسیب های این طرح برشمرد و گفت: دست دولت باید در انتخاب بانک ها باز باشد و اختیارارت استان ها بیشتر شود.

وی افزود: با توجه به تلاش های صورت گرفته قرار بر اینکه اختیارات بیشتری به استان ها در راستای اعطای تسهیلات اشتغالزایی داده شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم و عشایر نهاد ریاست جمهوری اظهارداشت: قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری شهریورماه ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی مصوب و آئین ‌نامه اجرایی آن در آبان ماه همان سال به دستگاه های مسئول ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: مجلس در این قانون چهار بانک از قبیل بانک توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کار آفرینی امید را برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی تعیین کرده است.

امید ادامه داد: وقتی چهار بانک را قانون برای پرداخت تسهیلات الزام می کند اگر کندی در عملیات پرداخت تسهیلات به متقاضیان اتفاق بیفتد امکان تغییر رویه بانکی خیلی سخت می شود.

وی گفت: اگر دستگاه اجرایی در انتخاب بانک آزاد باشد بدون شک در اجرای طرح قدرت بالاتری خواهد داشت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم و عشایر نهاد ریاست جمهوری افزود: ضرورت ایجاب می کند این مشکل هم در راستای اجرای هرچه بهتر طرح اشتغال پایدار روستایی مورد اصلاح قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر این ایرادات و مشکلات برطرف شود به یقین عملکرد و راندمان منابع طرح اشتغال پایدار روستایی نیز بیشتر خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید