Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

طرح آبخیزداری بزودی به صحن مجلس ارسال می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر ضرورت ارتقای پژوهشکده آبخیزداری به پژوهشگاه گفت: قانون آبخیزداری بزودی در مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

سیدجواد ساداتی نژاد «رئیس کمیسیون آب کشاورزی و منابع طبیعی» در مصاحبه با تسنیم با غرور آمیز خواندن عملکرد و دستاوردهای پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: خوشبختانه پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری خود را در جهان نشان داده و توانسته است کارهای بسیار بزرگی مثل آبخوانداری و احداث سدهای زیرزمینی و تهیه اطلس‌های حفاظت خاک  را در نقاط کشور انجام دهد.

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به اینکه احداث ایستگاه‌های آبخوانداری توسط پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، معجزه این پژوهشکده است؛ افزود: واقعیت این است که برای اینکه بتوانیم حوزه آبخیز خود را حفظ کنیم نیازمند ارتقاء و توسعه فعالیت‌های آبخیزداری در کل حوزه های آبخیز کشور هستیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه وضعیت نابسامان حوزه­ های آبخیز کشور، مشکلات بحران آب، فراوانی سیل‌ها و مداخلات بشری در حوزه آبخیز اقتضا دارد آبخیزداری و تحقیقات آن توسعه پیدا کند ولی یک دفعه مصوبه‌­ای تصویب می­‌شود که 180 درجه مخالف این نگاه و وضعیت است؛ اظهار داشت: متاسفانه تصمیم شورای عالی اداری مبنی بر ادغام پژوهشکده­ آبخیزداری در سازمان تحقیقات جنگلها، بر خلاف عملکرد و دستاوردهای این مجموعه بوده و واقعا این مصوبه کارشناسی، فنی و علمی نیست.

وی با بیان اینکه بزرگترین مدافع آبخیزداری درکشور مقام معظم رهبری است، گفت: اینکه مقام معظم رهبری می­ فرمایند قضیه خاک از آب هم مهمتر است، یک دنیا حرف دارد. خاک این قدر اهمیت دارد که برای هر سانتیمتر خاک معمولی 200 سال زمان لازم است و 700 سال طول می کشد تا یک سانتیمتر خاک زراعی تولید شود.

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ادغام پژوهشکده به معنای حذف و انحلال آن است، خاطر نشان کرد: موضوع ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در اولین فرصت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت و با حضور مسئولین ذیربط به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

ساداتی‌نژاد بیان داشت: پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری نه تنها باید به کار خودش ادامه دهد، بلکه باید به پژوهشگاه حفاظت خاک و آبخیزداری کشور ارتقا یابد و بدین منظور مجلس نیز حمایت اعتباری و ساختاری و تشکیلاتی نیز خواهد کرد و در بودجه های سنواتی و قانون برنامه هفتم توسعه و احکام دائمی برنامه‌­های توسعه کشور، تقویت آبخیزداری را مدنظر قرار خواهد داد.

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی گفت: بزودی قانون آبخیزداری را پس از بررسی در کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی، به صحن مجلس شورای اسلامی خواهیم فرستاد تا دو ثروت فوق العاده مهم و اساسی کشور یعنی آب و خاک که میراث نسل آینده است حفاظت شود. این قانون علاوه بر اینکه نقشه راه و چشم انداز آتی را ترسیم خواهد کرد، موجب ثبات و پایداری حوزه­های آبخیز کشور خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید