Iranian Agriculture News Agency

توافق بانک مرکزی و وزارت صمت برای تسویه مطالبات وارد کنندگان برنج

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به بدهی دولت به واردکنندگانی که محموله هایشان را بصورت امانی ترخیص و به نرخ مصوب فروخته اند، گفت: در این زمینه بانک مرکزی در حال توافق با وزارت صمت است .

مسیح کشاورز در گفتگو با مهر درباره خلف وعده دولت در تخصیص ارز به واردکنندگانی که به درخواست ستاد تنظیم بازار محموله‌های وارداتی را بصورت امانی از گمرک ترخیص و به نرخ مصوب (بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی) فروخته اند گفت: هنوز بانک مرکزی این بدهی را تسویه نکرده اما در حال توافق با وزارت صمت است که از چه محلی این بدهی را تسویه کنند.

وی گفت: توافقات اولیه این کار بین وزارت صمت و بانک مرکزی انجام شده و در مرحله اجرا قرار دارد که باید ببینیم چه زمانی اجرا می‌شود.

بخاطر تجربه تلخ پارسال با ممنوعیت فصلی مخالفت نکردیم

وی با اشاره به آغاز ممنوعیت واردات برنج همزمان با شروع فصل برداشت این محصول در کشور، گفت: به دلیل اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد امسال ما با ممنوعیت فصلی مخالفت نکردیم چرا که سال قبل نیز به دستور ستاد تنظیم بازار ممنوعیت لغو شد اما به درخواست نمایندگان مجلس، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مجدداً برقرار شد که این خسارت زیادی را به واردکنندگان برنج وارد کرد.

وی افزود: واردکنندگان در همان مقطع ۵۰۰ هزار تن و در انتهای دوره ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کردند که برقراری مجدد ممنوعیت منجر به رسوب این محموله‌ها در گمرکات شد این در حالی است که ما به دولت اعتماد و این برنج‌ها را وارد کرده بودیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه تا پایان سال قبل دولت به ۲۰۰ هزار تن از این محموله‌ها ارز تخصیص داد، گفت: بانک مرکزی به دلیل اینکه قصد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشت، در تخصیص ارز به مابقی محموله مقاومت کرد و این کار با کندی زیادی انجام شد و در نهایت ۲۵۰ هزار تن از محموله نیز ارز نیمایی دریافت کرد و همچنان ۲۵۰ هزار تن بلاتکلیف باقی ماند.

کشاورز با اشاره به اینکه مجموع تقاضای واردکنندگان برای واردات در سالجاری ۹۵۰ هزار تن بوده است، افزود: برای ۵۰ درصد این محموله‌ها تخصیص ارز انجام و وارد شده است اما بخشی از ۵۰ درصد دوم در بحث تأیید کد تخصیص دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: گمرک میزان برنج رسوبی در بنادر را ۳۰۰ هزار تن عنوان می‌کند که البته به اعتقاد بنده میزان رسوب کمتر از این میزان است چون بخشی از برنج‌های موجود در گمرک جز محموله‌هایی است که تخصیص ارز برای آن صورت گرفته اما به دلیل آغاز ممنوعیت فصلی امکان ترخیص وجود نداشته است.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برقراری ممنوعیت فصلی واردات برنج راهکار صحیحی برای حمایت از تولید داخلی نیست، افزود: برنج خارجی توسط قشر متوسط و پایین جامعه مصرف می‌شود ضمن اینکه اگر واردات آن به اندازه کافی نباشد قیمت برنج ایرانی نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت و خارج از کنترل می‌شود و تمام این مسائل نکاتی است که متأسفانه در تصمیم گیری ها به آن توجه نمی‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید