Iranian Agriculture News Agency

روی عشایر دربرابر کرونا همچنان سفید مانده است

توقف کرونا پشت مرز ایل

توقف کرونا پشت مرز ایل عنوان گزارشی است از پریسا عظیمی همکار خبرنگار در روزنامه ایران که در آن دلیل مبتلانشده عشایر کشورمان به کووید 19 را مورد بررسی قرار داده است. گزارشی که از سوی شورای سردبیری روزنامه ایران در صفحه نخست روزنامه نیز انتخاب شد.

توقف کرونا پشت مرز ایل
 
 
 


پریسا عظیمی- خبرنگار
عمری است که ضرباهنگ کوچ عشایر برای ایل با آرامش همراه بوده اما امسال وضع به گونه دیگری برای مردمان ایل رقم خورده است و اضطراب کرونا انگار در کنج چادرهای ایل هم رخنه کرده و همچون ماری خوش خط و خال بر جریان سبز زندگانی آنها در دل طبیعت چنبره انداخته است.
هرسال با آغاز فصل بهار، عشایری که در مناطق گرمسیر سکونت دارند، به ییلاق کوچ می‌کنند و خنکای نسیم ییلاق، نوازشگر گوسفندانشان می‌شود که خود را آماده یک دل سیر چرا در دل مراتع سبز کرده‌اند اما این بار حضور شوم کرونا، زندگانی آنها را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده. بنابراین احتمال شیوع ویروس کرونا در خلال کوچ که تعداد زیادی از عشایر و شاغلان صنوف دیگر را هم شامل می‌شود، مراقبت نهادهای بهداشتی را بر روند کوچ ضروری کرده و نیاز است تا عشایر با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از مناطق قشلاقی تا ییلاق‌های خود تحت مراقبت و نظارت قرار گیرند.
مهندس «کرمعلی قندالی»، رئیس سازمان امور عشایر کشور با ابراز خوشحالی از اینکه خوشبختانه عشایر در ابتلا به کرونا وضعیت بهتری نسبت به جوامع روستایی و شهری داشتند، تصریح کرد: تاکنون مورد فوتی بین عشایر کشور به‌دلیل ابتلا به کووید19 گزارش نشده است.
کوچ ماشینی
به گفته قندالی، بیش از ۲۱۵ هزار نفر از عشایر کشور تحت غربالگری قرار گرفته‌اند که در صورت مشکوک بودن به کرونا باید در محل استقرارشان قرنطینه شوند و بعد از بهبودی می‌توانند به کارشان ادامه دهند.
وی گفت: امسال با هماهنگی‌هایی که با دستگاه‌هایی از جمله وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط انجام شد، مقرر گردید که کوچ عشایر به علت شیوع کرونا با یک ماه تأخیر انجام شود که کمک زیادی هم به کنترل این بیماری بین عشایر کرد.همچنین مقرر شد کوچ‌شان امسال به طور اجباری با خودرو انجام شود که متحمل هزینه زیادی هم شدند. کوچ ماشینی به طور میانگین برای هر خانوار عشایری ۲ میلیون تومان هزینه به همراه داشت که برایشان هزینه سنگینی بود. به همین دلیل از مسئولان درخواست داریم که عشایر را هم در فهرست مشاغلی قرار دهند که به‌دلیل کرونا متحمل ضررهای زیادی شده اند تا از کمک و حمایت‌های دولت نیز بهره‌مند شوند. مهندس قندالی با اشاره به اینکه از طرف ادارات کل سازمان امور عشایر کشور آموزش و اطلاع‌رسانی‌هایی مبنی بر رعایت نکات بهداشتی بین عشایر انجام شده است، یادآور شد: بین عشایر کل استان‌ها اقلام بهداشتی توزیع شده و با کمک وزارت بهداشت محل استقرار عشایر مرتب ضدعفونی می‌شود و حتی آبرسانی به آنها با تانکر به میزان لازم توزیع می‌شود تا در رعایت نکات بهداشت مشکلی پیش نیاید.
 

b

 

گزارش «توقف کرونا پشت مرز ایل»  از سوی شورای سردبیری روزنامه ایران در صفحه نخست روزنامه نیز انتخاب شد

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: زمانی که عشایردر قشلاق بودند برای دام هایشان علوفه به‌طور دستی توزیع شد. با کمک بسیج عشایر و برخی سازمان‌های مربوطه هم حدود ۱۰ هزار بسته کمک معیشتی و حمایتی شامل برنج، روغن، قند، مواد بهداشتی و مواد شوینده بین عشایر نیازمند کشور توزیع شد.
عشایر چهارمحال و بختیاری کرونایی نشدند
در همین حال «یحیی حسین پور»، مدیرکل عشایر استان چهارمحال و بختیاری هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری دارای ۲۶۰هزار نفر جمعیت عشایری با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک دومین استان عشایری کشور است، اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای عشایر به ویروس کرونا در استان دریافت نشده و تا الان وضعیت ابتلای عشایر استان به کرونا صفر بوده است.
وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد عشایر چهارمحال و بختیاری از شمال خوزستان می‌آیند که شامل شهرهای اندیکا، لالی، شوشتر، دزفول، ایذه، هفتکل و رامهرمز می‌شود، اظهار داشت: اینکه عشایر استان تاکنون به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند مربوط به زمان ورودشان از خوزستان به چهارمحال و بختیاری است که در اردیبهشت‌ماه بود و وضعیت خوزستان آن موقع سفید بود و هنوز بیماری کرونا افزایش پیدا نکرده بود و تاکنون هم که در استان چهارمحال و بختیاری مانده‌اند، خوشبختانه با غربالگری‌هایی که از طریق مراکز بهداشت بین آنها انجام شده و می‌شود مورد ابتلایی مشاهده و گزارش نشده است.
حسین پور با اشاره به اینکه مراکز بهداشت برای غربالگری و شناسایی احتمالی عشایر به کرونا در هر روستا و بخش مستقر می‌شوند، افزود: برنامه‌ریزی کردیم تا در دو مرحله ۴۵ خانه بهداشت سیار برای عشایر احداث کنیم که مرحله اول تا پایان شهریورماه اجرایی می‌شود. وی در خصوص ضرورت استفاده از ماسک بین عشایر اظهار داشت: عشایر به‌دلیل اینکه در فاصله‌ای دور ازهم چادر می‌زنند و اتراق می‌کنند (حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر) و تجمع‌شان هم بیشتر از 2 تا 3 خانواده نیست و از طرفی چون در طبیعت و در محیط باز زندگی می‌کنند، نیازی به زدن ماسک ندارند؛ ولی وقتی وارد شهرها می‌شوند باید هم از ماسک استفاده کنند و هم نکات بهداشتی بین آنها رعایت ‌شود.
به گفته مدیرکل عشایر چهارمحال و بختیاری عشایراین استان تا آخر شهریورماه در استان ساکن هستند و تاکنون هم مورد ابتلا به کرونا بین آنها گزارش نشده است.
«بهمن آزادی»، مدیرکل امورعشایر کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه حفظ جان عشایر برای ما اولویت دارد، اظهار داشت: اگر چه مناطق عشایری کمتر از سایر جوامع مورد تهدید بیماری کرونا قرار گرفتند اما به‌دلیل حفظ امنیت و سلامت جان این قشر جامعه امسال برنامه کوچ عشایر استان مانند سایر استان‌های عشایرخیز به تعویق افتاد.
وی با بیان اینکه اهمیت بهداشت میزان آبرسانی سیار و همچنین خدمات دیگر به سه برابر زمان گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: در همین رابطه ضدعفونی و گندزدایی یک هزار و ۶۰۰ مخزن ذخیره آب نیزبه منظور صیانت از سلامت عشایر در دستور کار قرار گرفت. مدیرکل امورعشایر کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: از ابتدای انتشار ویروس کرونا در کشور تاکنون بیش از2 هزار عدد ماسک و ۵۰۰ بطری ژل شست و شوی دست در مناطق عشایری استان توزیع شده و تلاش می‌شود تا با توجه به کمبودها، تجهیزات بهداشتی بیشتری در اختیار این قشر قرار گیرد.
در همین رابطه «معرفت آذری»، مدیرکل امور عشایری استان اردبیل نیز با اشاره به مراقبت‌های لازم از عشایر در فصل کوچ بیان‌ کرد: غربالگری جمعیت عشایری استان از نظر بیماری کرونا انجام شده و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری از سوی شبکه‌های بهداشت و درمان به عشایر صورت گرفته است.
وی اضافه ‌کرد: تاکنون تعدادی ماسک، دستکش و بطری مایع ضدعفونی‌کننده و بیش از هزار بسته آب معدنی تهیه و بین عشایر استان توزیع شده و این روند نیز تداوم خواهد داشت. آذری افزود: در زمان کوچ که تا ۱۷ خرداد ماه ادامه داشت با همکاری دستگاه‌های مرتبط خدماتی مانند تأمین آب شرب، سوخت، تأمین نهاده‌های دامی، نظارت بر چرای دام، خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، خدمات دامپزشکی، ایجاد امنیت در مسیرکوچ و محل استقرار عشایر و تسطیح و مرمت راه‌های عشایری به این قشر ارائه شد.
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به شیوع کرونا خاطرنشان ساخت: برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به عشایر کوچنده چند گروه ثابت و سیار در مسیر کوچ مستقر هستند تا عشایر استان کوچ سالم داشته باشند.

نیم نگاه

۹۵ درصد عشایر چهارمحال و بختیاری از شمال خوزستان می‌آیند که شامل شهرهای اندیکا، لالی، شوشتر،دزفول ،ایذه، هفتکل و رامهرمز می شود، دلیل اینکه عشایر استان تاکنون به بیماری کرونا مبتلا نشده اند مربوط به زمان ورودشان از خوزستان به چهارمحال و بختیاری است که در اردیبهشت‌ماه بود و وضعیت خوزستان آن موقع سفید بود و هنوز بیماری کرونا افزایش پیدا نکرده بود

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید