Iranian Agriculture News Agency

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و باغداران

حقیقت گفت: با وجود گستره بارش به کشاورزان مناطق جنوبی توصیه می‌شود که تا هفته آینده از محلول پاشی و سم‌پاشی مزارع و باغات خود اجتناب کنند.

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و باغداران

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تا پایان هفته در بسیاری از مناطق کشور بارش‌های مطلوبی خواهیم داشت، اظهار کرد: امروز با فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی در استان‌های خراسان جنوبی، یزد و کرمان بارش خواهیم داشت.

وی از ورود سامانه جدید بارشی به کشور خبر داد و گفت: از اواخر وقت چهارشنبه با ورود سامانه بارشی مرز‌های غربی کشور همچون جنوب غرب، غرب و دامنه‌های البرز را بارش برف و باران را در بر می‌گیرد.

حقیقت در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با وجود بارش گسترده بارش به کشاورزان مناطق جنوبی کشور توصیه می‌شود که از سم‌پاشی و هرس باغات خودتا هفته آینده اجتناب کنند، ضمن آنکه به سبب احتمال آبگرفتگی، راه آب مزارع، باغات و زهکشی را باز کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به احتمال برخورد صاعقه به دامداران نیمه جنوبی کشور توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌های فصلی اجتناب کنند.

به گفته وی، با توجه به شرایط جوی به گلخانه داران مناطق جنوبی استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان توصیه می‌شود که ضمن بازبینی پوشش گلخانه‌ای هر چه سریع‌تر نسبت به محصول آماده برداشت اقدام کنند.

حقیقت در توصیه دیگر به کشاورزان بیان کرد: کشاورزان مناطق جنوبی و گرمسیری که مزارع آن‌ها در مرحله کوددهی است تنها ۲ تا ۳ روز فرصت دارند و چنانچه می‌خواهند کود نیتروژن مصرف کنند در هوای داغ این کار را نکنند و تنها کوددهی را در صبح هنگام و عصر هنگام انجام دهند.

 رشد ۱۲ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید مجموع بارش کشور ۱۷۶.۳ میلی متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جدید استان‌های همچون اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و خوزستان زیر نرمال بارش دریافت کردند که با ورود سامانه جدید بارشی قدری از کم بارشی‌ها جبران خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به بارش‌های مناسب در صورت مدیریت صحیح در مزارع و باغات کمبود آب در سال زراعی ۹۸_۹۷ نخواهیم داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید