Iranian Agriculture News Agency

مهر گزارش می‌دهد

گرانفروشی کارخانجات رب در سایه سکوت دستگاه های نظارتی

قیمت گوجه فرنگی به شدت کاهش یافته و این محصول روی دست کشاورزان مانده، با این حال کارخانجات رب همچنان به گرانفروشی خود ادامه می دهند و قیمت هر قوطی ۸۰۰ گرمی رب حدود ١٨ هزارتومان است.

گرانفروشی کارخانجات رب در سایه سکوت دستگاه های نظارتی

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت گوجه فرنگی طی روزهای اخیر با کاهش زیادی در بازار مواجه شده است. دلیل این مساله کشت فراوان گوجه فرنگی در سالجاری است. به گفته برخی از مسئولان کشاورزان امسال در بسیاری از مناطق کشور به جای کشت محصول استراتژیکی همچون چغندر قند - به دلیل منطقی نبودن نرخ خرید تضمینی دولت- به کشت صیفی جات از جمله گوجه فرنگی روی آورند. 

این امر سبب شده تا دولت مجبور به خرید توافقی گوجه فرنگی از کشاورزان شود و به گفته حسین شیرزاد، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی تاکنون حدود ١٦٢ هزارتن گوجه از کشاورزان کشور به صورت توافقی و حمایتی خریداری شده است.

در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم گوجه فرنگی بنابراعلام اتحادیه بارفروشان کیلویی حداقل ١٣٠٠ تا ٢٢٠٠ تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار و قیمت نوع ممتاز آن کیلویی ٢٥٠٠ تومان است.

همچنین گزارش های میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد در مراکز خرده‌فروشی قیمت گوجه ربی کیلویی ١٥٠٠ تومان و قیمت گوجه فرنگی غیرربی نیز کیلویی ٢٠٠٠ تومان است. 

این درحالی است که کارخانجات تولیدکننده رب که سال گذشته در پی افزایش قیمت گوجه فرنگی قیمت های خود را افزایش داده اند هم اکنون با کاهش قیمت این محصول، همچنان به گرانفروشی ادامه می دهند و در حال حاضر قیمت هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی حدود ١٨ هزارتومان است.

در همین زمینه اسدالله کارگر،رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کارخانجات تولیدکننده رب سال گذشته اعلام کردند که به دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی، رب را گران کرده اند، گفت: در حال حاضر قیمت گوجه به حداقل رسیده و کارخانجات باید نرخ محصول تولیدی خود را کاهش می دادند اما این کار را نکردند.

وی افزود: درحال حاضر عرضه گوجه فرنگی بسیار فراوان است و قیمت آن نیز برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.

کارگر ضمن انتقاد از عملکرد کارخانجات رب اظهارداشت: باتوجه به اینکه کارخانجات خرید انبوه می کنند قیمت برای آنان بسیار کمتر هم تمام می شود.

وی تصریح کرد: تقاضای ما از مردم این است که خودشان گوجه فرنگی بخرند و رب مورد نیازشان را تامین کننند تا مانع اینگونه سوءاستفاده ها شوند.

به نظر می رسد در حال حاضر که گوجه فرنگی به عنوان محصول اصلی تامین کننده رب با فراوانی عرضه و کاهش شدید قیمت مواجه شده، دستگاه های نظارتی باید با ورود به بازار  رب، برخوردهای لازم را با تامین کنندگان این محصول که یکی از پرمصرف ترین محصولات خانوار ایرانی است داشته باشند. چراکه هیچ توجیهی وجود ندارد وقتی گوجه فراوان است و روی دست کشاورزان مانده قیمت یک قوطی رب ۸۰۰ گرمی برای مصرف کننده  ١٨ تا ٢٢ هزارتومان باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید