Iranian Agriculture News Agency

طرح‌های آبخیزداری سدهای لتیان و لار 70 درصد پیشرفت دارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات از پیشرفت70درصدی پروژه های آبخیزداری با اعتبار 3 میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه های آبخیز سدهای لتیان و لار این شهرستان خبرداد.

طرح‌های آبخیزداری سدهای لتیان و لار 70 درصد پیشرفت دارد

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، حسن شکری گفت: عملیات مکانیکی در زیرحوزه های آبخیز امامه، کلوگان، لوارک، افجه و حسن دره روته از حوزه آبخیز سد لتیان شامل اقدامات خشکه چین به حجم 750 مترمکعب، سنگی - گابیونی به حجم 5 هزار و 782 مترمکعب، سنگی- ملاتی 4 هزار و 290 مترمکعب و مرمت سازه ها به حجم 700 مترمکعب و عملیات حفاظت و قرق در سطح یک هزار هکتار به مرحله اجرا درآمد.
وی در ارتباط با اجرای عملیات بیولوژیک در این حوزه آبخیز اظهار داشت: عملیات بیولوژیک شامل کپه کاری در سطح یک هزار و 200 هکتار در زیر حوزه های آبخیز امامه و لوارک از حوزه آبخیز سد لتیان انجام شده است.
این مقام مسئول به اجرای پروژه های آبخیزداری در حوزه آبخیز سد لار اشاره کرد و بیان داشت: عملیات مکانیکی در زیر حوزه های آبخیز الرم و کمردشت از حوزه آبخیز سد لار شامل اقدامات خشکه چین به حجم 3 هزار و 604 مترمکعب، سنگی - ملاتی به حجم 700 مترمکعب به مرحله اجرا درآمده است.
شکری تصریح کرد: عملیات بیولوژیکی شامل کپه کاری در سطح 630 هکتار و حفاظت و قرق در سطح 500 هکتار در این دو زیر حوزه آبخیز انجام شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات به آثار اجرای پروژه های آبخیزداری اشاره کرد و یادآور شد: عملیات آبخیزداری علاوه بر کنترل سیلاب و کاهش فرسایش خاک، موجب بهبود شاخص های پایداری آب و خاک و پوشش گیاهی می شود و تقویت سفره های آب زیر زمینی و بهبود معیشت ساکنین حوزه های آبخیز را به همراه دارد.
وی ضرورت اجرای عملیات آبخیزداری را مورد تأکید قرار داد و در همین ارتباط گفت: از آنجائی که شهرستان شمیرانات سابقه سیل خیزی را در کارنامه خود داشته و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، بارندگی بسیار و یکباره و مشرف بودن حوزه های آبخیز به پایتخت و بخش هائی از این شهرستان، سیلاب به عنوان تهدیدی جدی برای این شهرستان و تهران مطرح است.
به گفته شکری، به همین منظور طرح جامع کاهش خطرات سیلاب حوزه های آبخیز شهری این شهرستان تهیه و به استانداری و مدیریت بحران ارائه و برای اجرای این طرح اعتباری حدود 85 میلیارد تومان پیش بینی شده که تاکنون تحقق پیدا نکرده است.
وی به محدودیت اعتباری برای اجرای این گونه پروژه ها اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی با گستره زیاد و منابع اعتباری محدودی روبرواست که از این رو همکاری بیشتر دستگاه های ذی ربط از جمله شهرداری ها و دهیاری ها برای مشارکت در انجام این پروژه ها را می طلبد.
شهرستان شمیرانات با داشتن 157 هزار هکتار وسعت حوزه های آبخیز، دارای 3 حوزه آبخیز اصلی شامل حوزه های آبخیز سدهای لتیان و لار و دامنه جنوبی البرز و 29 زیر حوزه آبخیز است.
 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید